Jälgreppet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jälgreppet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    Bättre att riva upp fingrarna lite på gälbågarna än att fastna med handsken i dem.
    En större gädda har inga som helst problem att bryta mer än ett finger ifall du har oturen nog att gälbågarnas vassa små tänder hakar i handsken och gäddan bestämmer sig för att skaka sig loss.
    Vet du om folk som har brutit av fingrarna eller är det din egna teori? Har använt handske i flera års tid nu och jag har aldrig upplevt att handskarna fastnar i i gälbågarna så hårt att jag riskerar att bryta fingrarna. Har råkat ut för riktigt bångstyriga gäddor där handskarna fastnat lite i gälbågarna utan brutna fingrar. Har däremot landat gädda utan handskar som varit riktigt bångstyrig vilket har resulterat i 15 stygn i två fingrar, ingen trevlig upplevelse kan jag meddela. Jag tycker handskar är kanon enda nackdelen är när man är själv, svårt att drilla fisken samtidigt som man sätter på sig handsken.
    Pike Vobiscum

Kommentera

Ursprungligen postat av dillinja Visa inlägg
      Vet du om folk som har brutit av fingrarna eller är det din egna teori? Har använt handske i flera års tid nu och jag har aldrig upplevt att handskarna fastnar i i gälbågarna så hårt att jag riskerar att bryta fingrarna. Har råkat ut för riktigt bångstyriga gäddor där handskarna fastnat lite i gälbågarna utan brutna fingrar. Har däremot landat gädda utan handskar som varit riktigt bångstyrig vilket har resulterat i 15 stygn i två fingrar, ingen trevlig upplevelse kan jag meddela. Jag tycker handskar är kanon enda nackdelen är när man är själv, svårt att drilla fisken samtidigt som man sätter på sig handsken.
      Ja då det gör jag.
      Lösa antaganden skriver jag aldrig som fakta.
      Hans ena finger är fortfarande krokigt.

Frågan är vad som gav dig sår som krävdes 15 stygn som hade undvikits genom att använda handskar.
      Jag har fått saker rakt genom handflatan där de satte en plåstertejp över båda hålen och skickade hem mig.
      Fast det kanske är olika från doktor till doktor :P

Kommentera

Bättre att riva upp fingrarna lite på gälbågarna än att fastna med handsken i dem.
        En större gädda har inga som helst problem att bryta mer än ett finger ifall du har oturen nog att gälbågarnas vassa små tänder hakar i handsken och gäddan bestämmer sig för att skaka sig loss.
        Brutna fingrar på/av en gädda?
        Näää, du skojar väl, hoppas jag?

Kommentera

Nej då.
          Handskarna fastnade i taggarna på gälbågarna, fisken började sprattla frenetiskt och han tappade greppet.
          Dagen efter julafton var det också, har för mig att tre fingrar pajade.

Är man rädd för att rispa upp huden lite grann på taggarna så borde man hålla sig till mörtmete tycker jag.
          Tror man att handskar skyddar från tänder eller krokar så är det ännu mer tragiskt.

En falsk trygghet är vad handskar är, enligt mig. Men visst får alla göra som de vill när det gäller detta
          Själv sätter jag gärna inte på mig en handske och för in fingrarna i gälen på en gädda av större modell. Då gör jag det hellre med bara händer.

Kommentera

ja har använt handskar i 2 år och jag har aldrig fastnat i gälarna. och om handsken fastnar så släpper det lika lätt. så länge man bara håller fast när den sprattlar så händer inget. det är ju samma sak när man inte har handskar om den sprattlar. då e de klart att man skär sig.

Kommentera

Finns bra och dåliga handskar ^^
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Nej då.
                Handskarna fastnade i taggarna på gälbågarna, fisken började sprattla frenetiskt och han tappade greppet.
                Dagen efter julafton var det också, har för mig att tre fingrar pajade.

Är man rädd för att rispa upp huden lite grann på taggarna så borde man hålla sig till mörtmete tycker jag.
                Tror man att handskar skyddar från tänder eller krokar så är det ännu mer tragiskt.

En falsk trygghet är vad handskar är, enligt mig. Men visst får alla göra som de vill när det gäller detta
                Själv sätter jag gärna inte på mig en handske och för in fingrarna i gälen på en gädda av större modell. Då gör jag det hellre med bara händer.
                Nä, jag fattar inte. Jag har aldrig hört talas om att någon brutit fingrarna på en gädda och kan inte se varför det skulle vara farligare med handskar än utan.
                Vitsen är väl att inte rispa upp sina händer på allt vasst runt där och kanske även för bättre grepp, så risken för misstag så att säga minskas ifrån hala "bara" händer?
                Inte så att jag använder handskar eller så, men jag lever kanske lite farligt också? =)

Kommentera

Ja då det gör jag.
                  Lösa antaganden skriver jag aldrig som fakta.
                  Hans ena finger är fortfarande krokigt.

Frågan är vad som gav dig sår som krävdes 15 stygn som hade undvikits genom att använda handskar.
                  Jag har fått saker rakt genom handflatan där de satte en plåstertejp över båda hålen och skickade hem mig.
                  Fast det kanske är olika från doktor till doktor :P
                  Fast det är väl svårt att göra ett antagande baserat på endast en händelse? Finns väl en del som skadat sig ordentligt på gälgreppet när de inte använt handskar också vilket talar för att man ska använda handskar.

Kul för dig att du slapp sy, men det beror väl på vilken typ av sårskada du får om du behöver sy eller inte. Att man inte behöver sy när saker gått genom handflatan baserar du väl också på "fakta" antar jag? :P

Anledningen till att jag behövde sy var att jag skar upp två fingrar ordentligt på en bångstyrig gäddas tänder. Tror att jag inte skurit mig så illa om jag använt handske och då syftar jag på Lindy fish handling glove.
                  Pike Vobiscum

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                  14 svar
                  1 983 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist