Blyfria sänken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blyfria sänken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Zil
    Sg, hur kan det bli ett helt ton? Är det ett ton Bly från sänken?

ett ton = 1 000 000 g
    Varje rev innehåller väll typ max 50 g

det blir 20 000 tappade rev/år vilket i sin tur är 55 tappade rev per dygn året om.... kan detta verkligen stämma?
    I lilla edet är det väldigt vanligt att fiska med tunga torskdrag.
    Om de stora siffrorna bara beror på beten/sänken vet jag inte men det är i alla fall så. Om inte allt kommer ifrån sänkena vet jag inte vart det kommer ifrån.

Kommentera

Sg: Dem där svarta får man ju sämre kontroll över när man kastar tycker jag...Har ett par i lager =)

Kommentera

Det säljs/köps onekligen alldeles för lite av "ekosänkena" tycker jag!
        Fördelarna, rent tekniskt sett, talar visserligen till blysänkenas fördel men ska man se lite längre än näsan räcker så är ekosänkena ett bättre val. (Dyrare och med sämre kastkontroll dock). Men jag kastar hellre 2 meter åt höger och säger till kommande barnbarn att "Där fisken lever kan man äta den" som jag fick det förklarat för mig!
        Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Originally posted by Ramon Dekker
          Sg: Dem där svarta får man ju sämre kontroll över när man kastar tycker jag...Har ett par i lager =)
          Du kan få skicka dom till mig ifall du vill!
          Jag känner inte av några kastproblem. Vilket jag kanske ska skatta mig lycklig för eftersom ni säger att ni har det

Kommentera

Hehe =)...Beroende på var man fiskar så kanske det funkar att använda dem =)...Ska man pricka så när som på mindre än en halv meter så väljer jag bly =).....Men dem sänkerna du beskriver är bättre än dem med plastslangen tycker jag =)..

Kommentera

Plastslang?
              Jag vet inte vilka du menar :/ Jag gillar inte slangsänken iallaf. Mina är som vanliga sänken fast cylindriska.

Kommentera

Satt och pratade om "blyproblemet" i Saltströmmen för ett par dagar sedan. Om man bara räknar på hur många kilo bly man själv har tappat där så blir man ju skamsen. Det måste ju bli otroliga mängder per år med ett sådant fisketryck som det är där.
                Sportfiske är ingen hobby, det är en kronisk sjukdom...

www.TeamF4F.se

Kommentera

Tror det är bra att vi sportfiskare tar ansvar för miljön, ja självklart. Bly i naturen typ sur skogsmark eller efter surt regn fälls ut, löses. Vid neutralt ph 7 typ näringsrik slättsjö, ex mälaren, hjälmaren är det mycket stabilt, i praktiken löses det inte alls. Ph är avgörande! ett praktisk exempel, läg en kopparbit i ett akvarium vid högt ph, ofarligt...sänk ph.t och alla fiskar dör utan undantag....surt vatten löser ämnen i farliga koncentrationer....järnsänken tycker jag är ett bra alternativ...helt ofarliga. Göta älvs eventuella blyhalter kan inte ha något med blysänken att göra...för högt ph...

Kommentera

Har sett många som använt muttrar och andra metalldelar som sänke, och har provat själv också, inga problem. Så varför inte göra sänken i järn eller rostfritt? Densiteten är hög nog och det kan väl inte ha någon större inverkan på miljön?

Kommentera

Förmodligen blir sänkena dyrare ifall de ska vara rostfria
                      Men vi borde ta mer ansvar. Om man tittar på jakten ska ju blyhagel förbjudas. Då använder man istället Volfram, stål eller Vismut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 983 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11