Backslag vid kast över huvudet.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Backslag vid kast över huvudet..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Backslag vid kast över huvudet..

När jag kastar med mitt haspelspö/haspelrulle över huvudet så blir det alltid backslag.. Detta händer aldrig oom jag gör ett sidokast.. Någon som vet vad som kan ha kärvat ihop i rullen? Rullen är några år fast spöet är helt nytt så det skall inte vara något fel med det!

/J
    I am back to stay.

Det jag kan tänka mig är att du har en annan teknik och kanske snärtar till på något vis så att det bli galet? mkt svårt att säga då man ej sett dig kasta:-)

mvh/Jon
    - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Njaa, felet kom nu iår . har fiskat likadant innan och det har funkat bra .. Ska försöka svepa lite lugnare o se om det går bättre men ananrs vet jag inte ...
      I am back to stay.

Kommentera

Jag hade själv ett liknande problem....Då jag kastade med vobblern yo-zori så snodde sig första kroken runt tafsen allt för ofta! Kan ha berott på 2 saker...1. Tunnare och sladdrigare lina än jag var van vid 2. Felaktig kastteknik....?

Hur som helst så fick jag iordning på kastandet efter en tids övning så nu funkar det bra.

mvh/Jon
        Senast ändrad av Holm; 2004-05-22, 10:03.
        - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

I'll try today in lödde å ..
          I am back to stay.

Kommentera

Jag utgår från att du fiskar med en multirulle. Det troliga är att du har en kvickare rörelse när du kastar over-head än från sidan. Vid kast från sidan är det andra muskelgrupper som är inblandade inklusive en rörelse med bålen. Det gör att kastet får en lugnare ansats och spolen startar så sakteliga. Därför lyckas du bättre med de kasten

I overheadkasten är det andra muskelgrupper som jobbar. Du tar helt enkelt i för mycket, så spolen snabbstartar och övervarvar i början.

Det gör inte så mycket om linan reser sig något från spolen mot slutet av kastet men gör den det i början, så snurrar spolen fortare än vad betet hinner dra ut. För att motverka det ska du bromsa spolen en aning antingen med tummen eller bättre med den mekaniska bromsen på rullgaveln. Dra åt en aning så startar spolen lite trögare och du har en större chans att få till kasten trots att du laddar för fullt.
            Senast ändrad av BeBest; 2004-05-22, 10:49.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Re: Backslag vid kast över huvudet..

Originally posted by JonteJsson
              När jag kastar med mitt haspelspö/haspelrulle över huvudet så blir det alltid backslag.. Detta händer aldrig oom jag gör ett sidokast.. Någon som vet vad som kan ha kärvat ihop i rullen? Rullen är några år fast spöet är helt nytt så det skall inte vara något fel med det!

/J
              En haspel som är öppnad kan liksom inte kärva. När det händer är bygeln fortfarande öppen?

Annars skall du se att du lyckas sno linan på nåt vis. Kanske menar du att flera loopar av linan lämnar rullen samtidigt snarare än att de flyter av en och en, då kanske det är en för löst pårullad lina. (för mycket lina?)

Prova att dra ut linan långt och spänna litet med andra handen när du vevar in.
              Tungt bete, båt eller bara ta en promenad och lägg av linan i strandkanten så får du ut den.

Lös och tvinnad lina kan ge konstiga effekter, hur du kastar kan ju påverka styrkan i kastet.. ..vilket ger olika effekter.

Kommentera

Jag ska nöta kastteknik idag .. Så kommer jag med rapport om det funkar sen .. Annars vågar jag inte skriva
                I am back to stay.

Kommentera

Originally posted by JonteJsson
                  Jag ska nöta kastteknik idag .. Så kommer jag med rapport om det funkar sen .. Annars vågar jag inte skriva
                  Du har förmodligen för mycket lina på rullen? Är det flätlina du använder! Om du använder tunnadimensioner av flätlina och har en medioker linuppläggning på rullen så kan man få trassel.

Sen är vissa linfabrikat helt väderlösa. Jag ville testa en ny lina som hette dynavision för något år sedan. Vet inte varför? "don´t try to fix it if it work´s"

Jag fick trassel på haspelspöt hela tiden om jag tog i lite mera. När jag böt tillbaks FL så försvann problemen helt och hållet. Får i stortsett aldrig problem med trassel.

Kommentera

0.20 nylon ..
                    I am back to stay.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 551 visningar