Shimano Exage Mini Tele? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Exage Mini Tele?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag köpte spöt inför årets norgeresa. Ruskigt praktiskt spö!! Skön känsla i det även om det inte är så mjukt. Spöt höll faktiskt hela resan!
    MEN, det gick av i en av sektionerna vid ett napp med en inte alltför stor fisk i morse. :-( Verkar som om jag ska få ett nytt på garantin, blir intressant att se hur länge det håller.
    Seriöst, BX är väl tredje generationen av detta spö, hur kan de inte få det att hålla? Jag undrar om det skulle hålla bättre om de gjorde sektionerna lite mjukare?

Kommentera

Ja det här med teleskopspön verkar vara klurigt. Hade ett Ron Thompson Sandborn som kändes ok – fram tills det knäcktes när jag försökte lyfta upp en abborre på några hekton över ytan...

En gissning är att spön som har flera delar generellt håller bättre än teleskopspön. Har själv ett Berkley Muscle 20-70 g som är fyrdelat och som jag är riktigt nöjd med, och hade inte tackat nej till att också ha ett fyrdelat spö med lägre kastvikter för abborre och liknande.

Kommentera

Kan säga att jag också lyckades knäcka mitt spö vid ett bottennapp i somras
        Men spöt var riktigt skönt att fiska med så länge det höll... Eftersom fler än jag har haft problem så kan jag dock inte rekommendera det.

Kommentera

Jag fick ut en ny på garantin, har fiskat med det en gång och hittills har det hållit för alla kast (36 av 36), alla bottennapp (1 av 1) och alla napp (0 av 0)! Jag skriver igen om/när det går sönder. Går det sönder ska jag nog skriva ett mail till Normark och höra vad de säger om produkten.

Kommentera

Gräver lite i arkivet, men, hur blev det med det här? Är själv sugen på ett sådant och en liten shimano-1000-rulle. Tänkte nog fiska hyffsat mycket med det dock, och om det är så lätt att ha sönder som det verkar i den här tråden känns det ju inte som nån höjdare direkt.

Håller de senare generationerna, eller ska man se sig om efter nått annat?

Kommentera

Köp savage gear roadrunner xlnt istället. Finns i 7' 3-16g,7' 10-40g o 8' 20-80g för haspel o 6,6' -70g med trigger. Haft de 2 sistnämnda o va väldigt nöjd med båda. Actionen störs inte nämvärt trots de är 4 delade.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Är själv sugen på ett sådant och en liten shimano-1000-rulle
                Om du ska ha ett telespö köp ett för max 200 kr det är dom ända som håller,(tejpa fast öglorna) resten är skit och kommer nästan garanterat att knäckas.

Som nämnts här tidigare köp ett flerdelat, du får ett bra spö för mindre pengar en Shimanot.

Kommentera

Jo, det är typ roadrunner och exage-tele jag väger emellan. Misstänkte att det är bättre känsla i roadrunner, men samtidigt är roadrunner ganska mycket längre i hoppackat läge, tillräckligt långt för att det inte ska gå i en datorväska eller liknande som handbagage (även om det nog i o f s är inom handbagage-mått). Går inte heller att bara slänga ner i en ryggsäck.

Oavsett, allt det där är ju inte värt ett skit om spöt inte håller för att användas. Får bli ett roadrunner.

Kommentera

Du väljer rätt om du väljer roadrunner. Även om det kanske blir svårt att få ner i ryggsäcken så är det ju busenkelt att spänna fast det utanpå. Ja va väldigt skeptisk i början pga det va 4 delat,men spöt va trevligare än många 2 delade spön ja testat.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Blev ett Roadrunner 3-16g och en Stradic CI4 i 1000-storlek. Väldigt nöjd såhär långt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 377 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13