Problem med rullen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med rullen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med rullen?

Jag har en några år gammal Shimano Sedona 4000 rulle som jag använder som extrarulle. Den används inte så flitigt längre men jag brukar tex låna den till mina kompisar som inte är några storfiskare. När vi var ute här om dagen och fiskade märkte jag att bromsen på den hade blivit väldigt konstig.

Själva knarret från bromsen har försvunnit helt, sen när man skall tex dra åt bromsen så kommer liksom all bromsverkan på en gång. Samma sak händer när jag skall ha lösare broms. Först händer ingenting sen blir bromsen alldeles för lös på en gång.

När jag väl var hemma tog jag loss spolen och innuti den så sitter det små runda brikor och några vita (tyg)-brickor. Är det där själva problemet sitter?

Har ni andra rullexperter några tips till mig vad jag kan göra eller skall jag skrota rullen?

Känns lite onödigt att slänga en rulle som man ändå kan ha lite då och då eller låna till sina mindre fiskeintresserade kompisar!

Tar tacksamt emot alla tips!

Ingen som har några tips?

Kommentera

Det brukar sitta en liten fjäder på rullgaveln (om den är bakbromsad) som sköter knarret (ser ibland ut som ett litet bleck). Om den är trasig är det bara att byta.

Angående slirbromsen ska väl brickorna på en haspel vara fräscha och torra tror jag. Har någon bricka säckat ihop helt går de att beställa hos redskapshandlarn. Brukar ta ett par dagar.

Kolla följande länk om du tappat bort din sprängskiss:

(hämtat från http://www.costante.com/index1.asp)

Kommentera

Originally posted by ep
        Det brukar sitta en liten fjäder på rullgaveln (om den är bakbromsad) som sköter knarret (ser ibland ut som ett litet bleck). Om den är trasig är det bara att byta.

Angående slirbromsen ska väl brickorna på en haspel vara fräscha och torra tror jag. Har någon bricka säckat ihop helt går de att beställa hos redskapshandlarn. Brukar ta ett par dagar.

Kolla följande länk om du tappat bort din sprängskiss:

(hämtat från http://www.costante.com/index1.asp)
        Mycket bättre!
        Bort med det andra.

Kommentera

Ahaa, så skall dessa brickor vara torra? Går dem inte att torka på något sätt! Inte för att vara snål, men det tar ju några dagar! Vad kan dessa brickor kosta??

Kommentera

De brickor jag menar är de vanliga teflon- och metallringarna. Jag har inte riktigt koll på vilka textilringar du har på din rulle. Kanske ska dom inte vara torra? Prova att ringa normark och deras rullservice-kille. Han borde ha koll om någon. Numret finns på normarks hemsida om jag inte minns fel.

Kommentera

Tack för all hjälp!!!

Det fixade sig!

Jag tog bara loss brickorna och torkade av dem så bra det bara gick sen la jag tillbaka dem... Knarret fick jag tillbaka genom att ta loss den lilla bricka som håller fast själva fjädern... Själva hålet i brickan hade blivit för stor så jag bände tillbaka dem små flikar som finns på brickan.

Så nu är allting som vanligt igen...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
              24 svar
              2 350 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson