Olika spö-egenskaper - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika spö-egenskaper

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Olika spö-egenskaper

Hej! Jag har funderat en del på spön, läst om "toppig aktion" "parabolisk aktion" osv.

Men vad menas med detta? Och vad ska man ha till vilket fiskesätt?
    Kan någon ge mig ett utförligt svar om spön i allmänhet?

Mvh Mikael

google är din bästa vän:
    Sök på web och images för : "fishing rod action" och "fishing rod power"

Några Länkar:
    http://www.allfishingbuy.com/Fishing-Rods-Action.htm
    http://www.allfishingbuy.com/Fishing-Rods-Power.htm
    http://www.upon-bamboo-fly-fishing-r...od-action.html
    http://www.myoutdoortv.com/how-to/fr...ing-rod-action

Lite bilder oxå:

Aktion
    Click image for larger version

Name:	rod_speed1.gif
Views:	2
Size:	10,4 KB
ID:	1760742
    Ryggrad
    Click image for larger version

Name:	fishing-rod-power.jpg
Views:	3
Size:	11,1 KB
ID:	1760743

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av KKay Visa inlägg
      Hej! Jag har funderat en del på spön, läst om "toppig aktion" "parabolisk aktion" osv.

Men vad menas med detta? Och vad ska man ha till vilket fiskesätt?
      Kan någon ge mig ett utförligt svar om spön i allmänhet?

Mvh Mikael
      För att ge ett mer fiskescenariorelaterat svar:

Toppig aktion är som det låter. Spöt känns styvt i toppen och kastar nästan bara med toppen. Brukar vara najs att kasta långt med då toppen laddas under kastet och hävarmen blir lång eftersom inte så mkt av spöt i övrigt böjer sig.

Parabolisk aktion arbetar hela vägen ner till handtaget nästan. Ett sådant spö kastar inte lika långt, men är generellt mkt behagligare att drilla fisk på. Hela spöt jobbar vilket gör det väldigt segt för fisken som tröttas ut snabbt, samt att eftersom spöt nästan alltid har en rätt så grov böj under drill så är också krokfästet svårare att tappa med ett sådant spö. Ett toppigt och styvt så "hackar" mer under drillningen mellan att vara böjt och rakt.

Ett bra spö kan ha det bästa av 2 världar. tillräckligt styva för att kunna kasta långt med, samt även ha kraftreserver långt ner i klingan för att på ett säkert sätt kunna drilla även stor fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        För att ge ett mer fiskescenariorelaterat svar:

Toppig aktion är som det låter. Spöt känns styvt i toppen och kastar nästan bara med toppen. Brukar vara najs att kasta långt med då toppen laddas under kastet och hävarmen blir lång eftersom inte så mkt av spöt i övrigt böjer sig.

Parabolisk aktion arbetar hela vägen ner till handtaget nästan. Ett sådant spö kastar inte lika långt, men är generellt mkt behagligare att drilla fisk på. Hela spöt jobbar vilket gör det väldigt segt för fisken som tröttas ut snabbt, samt att eftersom spöt nästan alltid har en rätt så grov böj under drill så är också krokfästet svårare att tappa med ett sådant spö. Ett toppigt och styvt så "hackar" mer under drillningen mellan att vara böjt och rakt.

Ett bra spö kan ha det bästa av 2 världar. tillräckligt styva för att kunna kasta långt med, samt även ha kraftreserver långt ner i klingan för att på ett säkert sätt kunna drilla även stor fisk.
        Enligt länkarna ovan så är det tvärtom, att spön med långsam aktion kastar längre. Vad stämmer?

Kommentera

Det är som SG har skrivit , toppig aktion kastar längre. Det måste ha blivit något fel någonstans.

En liten sammanfattning av mina personliga erfarenheter:
          Jerk: snabb och mkt ryggrad, dvs H eller MH.
          HÖ : snabb och MH
          Wobbler fiske : Medium aktion och ML, M eller MH , beroende på omständigheter.
          Jigg/ VJ: snabb eller mkt snabb aktion och MH eller M
          Dropshot: snabb och ML.

Jag gillar toppiga/snabba spön , det har blivit så. Jag har pratat med folk som verkligen ogillar snabba spön och tycker att det bästa som finns är att fiska med långa spön med parabolisk aktion , hela vägen ner till handtaget, så du ska inte stirra dig blind på det jag har skrivit, utan känn på själv vilken aktion är det som passar dig bäst.

Det finns dock visa regler t. ex: vill man jiggfiska och ha bra kontroll över jiggen då är det korta lätta spön med toppig aktion som gäller. När det gäller jerkfiske , då måste man ha styva spön, gärna med snabb aktion. Är det wobbler fiske på g, då vill man känna hur wobblern wobblar och då är det medium aktion som är mest passande.

Det finns inga regler utan undantag, utan det går att göra lite som man vill och som plånboken tillåter.

Häls /T
          Senast ändrad av tonyex; 2011-07-20, 22:55.

Kommentera

Men på alla länkar du skickade så säger dom att långsam aktion kastar längre, konstigt :P

Men iaf, tack för era svar. Nu vet jag lite mer iaf!

Kommentera

Det som gör erfarenhet av spö kontra länkarna inte stämmer riktigt är nog material-utveckling, förr kastade jag längre med ett långsammare helaktions-spö för det gick att ladda bättre men med dagens material är det en helt annan historia
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-07-20, 23:57.

Kommentera

Håller med. Det enda jag tror du kastar längre med långsamma (paraboliska) spön är väldigt lätta saker. Som flöten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 353 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13