Viktklassning på amerikanska spön. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Viktklassning på amerikanska spön.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Viktklassning på amerikanska spön.

Amerikanerna tänker ju uppenbarligen ganska annorlunda i de flesta sammanhang när det gäller det här med att uppge viktklasser.
    När det gäller klassningen av spön så har jag förstått att de så gott som alltid är underklassade enligt vår europeiska måttstock. Häromdagen beställde jag ett St Croix Wild River 8' spinnspö som skall används till gäddfiske, som för tillfället processas av postverket. Det är klassat 3/4 - 3 oz, vilket blir ungefär 20-85 gram. Jag räknar dock med att kunna kasta uppåt 100 gram med det.

En tanke som slog mig nu är hur den nedre rekommenderade viktgränsen brukar förhålla sig på amerikanska spön? Kommer det funka dugligt att kasta beten runt 20-25 gram, eller är det för styvt för det? Vad är era erfarenheter av detta eller andra amerikanska spön i hänseendet nedre viktgränser? Med andra ord är deras viktklassning annorlunda även på den nedre gränsen?

Jag har ett premier 8fot -3oz. Har bara hunnit testat det några pass än så länge. Har testat att kasta med beten på 30-130gram och det var absolut inga problem. Riktigt skönt spö för spinnare, spinnerbaits, wobblers och tail-beten.

Vet ju dock inte hur wild river är men kan inte tänka mig att det är sämre i alla fall.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

skulle tro att det går alldeles utmärkt att kasta med dessa vikter även här då det enligt klassningen funkar i U.S trots att det skiljer lite grand i hur man klassar...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för svaren, troligen funkar det fint som du säger byggarn.

Kommentera

Bumpar tråden lite innan man beställer julklapp till sig själv!

Ni verkar ju ha lite koll när det gäller amerikansk klassning. Är det vedertaget att amerikaner generellt sätt underklassar och hur mycket? Vad kan man räka med? Om man är ute efter spö med kastvikter upp till 20g, vad ska man titta efter då, klassning? Tycker det är lite märkligt att t.ex. en ML spö är klassat, efter konvertering från oz till, till typ 10g och ett M till 16g.

Tusen tack på förhand!

//Landfiskarn

Kommentera

Amerikanerna märker sina spön med den vikten spöt jobbar optimalt med.
            Har ett St Croix Premier MH 3/4-3oz, funkar utmärkt att fiska 150g beten med men man märker att det är lite mycket.
            Sätter man på en Bandit eller en 6" pig känner man att spöt jobbar optimalt.

Ett Luna jerkbait 6´10 är klassat till 180g men det användbara spannet är nog mellan 40-130g.
            Senast ändrad av Rullknäckarn; 2012-12-03, 22:32.

Kommentera

Om det ärt detta spö du har beställt , WC80HF2, då är det bara och gratinera , jag menar gratulera.

Amerikanska spön håller klassningen rätt bra och man pratar på powells, loomis, shimano, dobyns, lami osv.

St croix har en annan uppfattning av dessa mått. Dom tillverkar spö anpassade efter fisketekniker och med detta vill jag säga att två spö med samma klassningen kan kännas väldigt olika beroende på vilken teknik har st croix designat spöt för och då är taperingen som kan vara avgörande och detta beskrivs med M, ML , M, MH, MHM, H osv. som dessutom motsvarar ryggraden på spöt.

Det är klart att det går att kasta 20g med detta spö, oftast det har att göra med vilken rulle och lina ska du ha på det. Detta spö är rätt styvt för att vara ett 85g spö enligt svenska mått, så 100g bör du kunna pressa utan problem. De flesta spöna har ett så kallat "sweet spot" och med detta vill jag säga att 20g kommer inte att kännas så optimalt och inte 110g heller.

Häls /T
              Senast ändrad av tonyex; 2012-12-03, 23:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
              24 svar
              2 555 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson  
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57