Vad är mäskolja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är mäskolja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är mäskolja?

Hejsan, kollade runt lite på el-ge.se nu när jag snart ska lägga en beställning. Jag såg någonting som kallades för mäskolja, så nu undrar jag förstås vad det är för någonting och vad det används till?

Tacksam för svar //Mvh Josef Storm

Det är en sorts doftsatt olja/tillsats som man tillsätter i vattnet man ska fukta mäsket med. Man fyller en liten platsburk med sjövatten, häller i lite av denna olja i vattnet, blandar runt det i vattnet, och sedan häller man detta bitvis ner i mäsket. För extrem effekt och doft i mäsket kan man också fukta mäsket med bara sån mäskolja, men detta kan tyvärr göra att mäsket klumpar sig och blir för kletigt.

Dom har flera liknande mäsktillsater på 500ml flaska ifrån Sensas, doftar och funkar riktigt sjysst! Speciellt 'bremes', 'gardons' och 'Genevis'!

Kommentera

Vet du om detta finns på ElGe eller Stjärnås GbgRobin? Ska ju som sagt till sveriges framsida nästa vecka och avnjuta lite bra hockey(peppar peppar) och spendera ett par timmar i leksaksaffärerna =) Och vilken av dessa skulle Du rekommendera som den mest allround? Har även inget bra tips på feedermäsk när man ändå är i farten?

edit: såg nu att TS nämnde att denna mäskolja fanns just på El-Ge

Kommentera

Som sagt, dom har dessa i butiken också Om dem just har alla inne är jag dock inte säker på. Jag har kört en hel del med Aromix Gardons (mört), som är en väldigt söt tillsats (luktar typ Dumle-klubba!).

Sensas-mäsket som El-Ge tagit in (Magic Splash Mört Supreme, samt Bream Fizz) har jag fiskat med i Nordre Älv sedan i våras. För att vara exakt, det gick åt ca. 4 påsar av vardera mäsk från April till Juni/början av Augusti Blandar du 50/50 med båda sorterna får du en ganska fin "allround" mix till mört/id/brax, speciellt i strömmande vatten då mörtmäsket tar åt sig vatten lättare än Bream Fizz och på så vis spricker upp på botten istället för när mäskkorgen landar på vattenytan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
        14 svar
        1 982 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11