Bästa kräftbetet ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa kräftbetet ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har 10 Biltema och 20 likadana som Biltema fast köpta på en stormarknad, Biltemas är bättre än dom, annars så ska plastburarna vara bäst men också dyrast.
    Skulle tro att denna är bra

Kolla även här

Den här har jag inte bra erfarenheter av, fiskar dåligt.

Kommentera

För använde vi ofta flundrehuvud, vilket är perfekt då de ej äts upp lika lätt! Nu va det dock länge sedan vi fiskade flundra så nu är det mest mört...

mvh/Jon
      - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Kollade lite på bilderna av burar. Jag tror att varianterna med ingångar på sidorna fungerar.
        Den kupformade är för den som är nostalgisk.

Ser man lite historiskt på redskapens utveckling är plockning antagligen den första metoden. Man sätter fast ett bete med en pinne på en grund botten och har en lykta som gör att det lättare går att se kräftorna.
        Nästa steg var håven. En betet fästes mitt i en stor håv och kräftorna kröp in. När man så lyfte håven snabbt fastnade kräftorna i håvnätet och gick att komma åt.
        Nästa steg i utvecklingen är kupan. Först gjordes den an träspjälor som bands ihop. Några stenar i den lampkupformade skapelsen gjorde att den låg kvar på bottnen.
        Sen gjordes kupan av ståltråd och nät med ett plåtband som rymnings hinder. Betet placerades på en ståltråd någonstans i mitten av kupan. Slutligen kom de ihopfällbara burarna med en fjädrande spiral som höll ut burnätet.
        Dessa burar är överlägsna. Plastburen som går att plocka isär i ”molekyler” är lättast att lagra mellan säsongerna. Burarna behöver torka mellan passen och placeras gnagarfritt.
        Senast ändrad av BeBest; 2008-08-08, 17:32.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bra, eller rent av bästa kräftbetet är Frolic hundfoder.
          Fördelen är att man kan ladda sina burar med frolic i sådana där "matlådor" av plast från trappy.
          kräftorna kan inte komm åt betet utan krälar runt på lådorna och stannar kvar i burarna. Många yrkeskillar använder Frolic..

Kommentera

Originally posted by eat
            jag brukar fiska med lax huvud...

kostade 5kr/skalle när jag fiskade krfäftor förra året..

//eat

Har köpt två som jag ska prova idag, fick med hela ryggraden och allt
            Fiske är en livstill och mete är en religion

Kommentera

Jag använder sill, den får gärna ligga framme ett dygn eller två så att den börja lukta, Ett kanonbete men tyvärr lite för sladdrigt ramlar gärna av betesnålen.
              Skall ut imorgon natt, får inte glömma att ta fram sillen ur frysen.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

En kompis farsa fiskar med 900 burar och kör med alla möjliga fiskarter som bete , han säger att han inte tycker de är nån skillnad bara de luktar mycket.

Kommentera

900 burar.... yrkes fiskare eller hushållsfiskare?
                  //Me

Kommentera

Amen fan kräftor käkar nog det mesta, strömming är kanon, den är oljig och ger starka doftspår. Men det mesta i fiskväg funkar nog precis lika bra. Tricket är att hitta rätt lokaler som ger resultat skulle jag tro. Vissa burar ger procentuellt mkt bättre än andra och förmodligen är det bottentopografin på den aktuella platsen som avgör skillnaden från bur till bur, inte valet av bete. Har testat vittling i ett desperat försök och det gav enormt bra resultat (Vättern). Nors har jag inte lyckats med än men dessa har bara använts i Mälaren som hitills varit helkass på kräftor hitintills...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13