Bästa kräftbetet ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa kräftbetet ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Allt som luktar funkar la!

"Efter korsfästelsen kommer uppståndelsen" by Kenteris

Kommentera

Jag har ibland tvingats använda abborre när jag inte lyckats få mörten att nappa. med många tomma burar som följd. Nästa kväll var jag naturligtvis bättre förberedd och hade skaffat mina mörtar i tid. Ut med burarna på samma ställe igen och jag fick kräftor i alla eller nästan alla. Slump? Kanske.
      Men visst har jag fått kräftor även i burar betade med abborre, fast antalet har varit lågt för att inte säga mycket lågt. Bäst har det gått om abborren varit flådd.
      Har även testat gädda som utfyllnadsbete men där hjälpte inga trixs alls. Inte ens genom att sätta in små lockbitar av mört. Kräftorna gick inte dit!
      Färsk mört var det bästa betet där jag fiskade. Björkna och braxen gick också bra. Löja och sarv fungerade skapligt.
      Men det var i ”min” sjö det.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Halv-rutten Brax ska det vara.

Kommentera

Kräftan är som sagt en riktigt glupsk allätare =)..Särskilt om bestånden är stora. Det klassiska betet är väl mört och det funkar kalas. För att kräftorna inte skall glufsa i sig betet för snabbt, kan man placera betet i små nätkassar. På så vis kan du också förbereda fisket genom att frysa in den "uppklippta" fisken i nätkassar direkt efter fisket.

Har man inte tillgång till mört så finns det mkt annat som funkar. Det finns tom folk som har fått kräftor när dem har betat med nässlor. Själv har jag fått bra med kräftor på gäddinälvor, regnbågsinälvor, mört, brax, ål osv. Något som däremot har funkat dåligt var bäcköring (en som det inte gick att släppa tillbaks).

Biltemas burar ser helt ok ut för det priset, däremot har jag inte gillat de burar med mer finmaskigt nät och dragkedjor. Dessa håller inte måttet om man tex fastnar i bottenrens med dem (träd och dyligt).

Själv har jag gjort egna burar i lite olika material. Utöver dessa fiskar vi med stora plastburar, vilka är bra om inte vattnet är för strömt, då får man krångla med tyngder etc för att få dem på rätt plats..

Nu svävade jag ut lite, men men...

Sammanfattningsvis, det mesta funkar! Hoppas du får burarna i sjön!

//micke

Kommentera

BeBest: Kul att ta del av dina erfarenheter gällande kräftfisket. Det verkar som kräfrorna i din sjö är ovanligt kräsna =)...Nåväl, det gör väl bara fisket lite mer spännande.

Kommentera

Blir kräftfiske imorgon igen, tycker braxen funkar bäst. Helst ska den ligga någon dag =). Vittjade just mörtstugan, 25 braxnar på några få timmar. Lär bli fler till imorgon!

Kommentera

Ramon Dekker: Vi har alla våra erfarenheter och i bland stödjer de, ibland motsäger de varandra.
                Lyckliga ni som har kräftor att fiska efter!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

I akut brist på annat fungerar laxfilé

Annars är näbbgädda väldigt effektivt. Svårt att få tag på i Augusti bara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 377 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13