Problem med BROMSEN! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med BROMSEN!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med BROMSEN!

Hoppla!

Har fått för mig att det finns utbytesbromssystem från Penn som fungerar till olika Abu Ambassadeur modeller, så som min Ambassadeur 7500 C3. Sant eller falskt?

Jag är helt enklet trött på Ambassadeurernas usla bromsar, rullen kommer inte användas mer om jag inte hittar en förbättrande lösning.

Så vad är ditt råd FRB, eller någon annan?

Mvh Kristian Seth
    sigpic

Köp Smooties bromsbrickor från Lundgrens. Funkar klart bättre än ABU-orginal. Lite osäker om de har för 7000-rullar.

Kommentera

Hmm de brickor som ligger ute på deras webb är för 4-6000 rullar. Kan kanske vara värt att slå en pling..

Kommentera

Tackar, ett bra förslag.
        sigpic

Kommentera

Hej
          Här är ett förslag till, med ombyggnad till Penn's HT-100 bromsbrickor.
          Först: http://floridasurffishing.net/forum/...0813&mode=full
          Här är hjälp med diametrar på olika rullfabrikats olika modeller om du vill göra en egen crossover: http://www.powerlink.co.nz/~graeme/Reelzone/vault15.htm
          Här finns mer om du vill "doktorera" på modifieringar... http://www.powerlink.co.nz/~graeme/R...FrameSet1.html

Här är nog det bästa stället att ställa frågor om speciellt ABU-rullar, här finns många kunniga och ivriga hjälpare till de flesta problem, Florida Surffishing: http://floridasurffishing.net/forum/...pics&forum=100

Meddela gärna hur det går... så man kan göra likadant om det funkar!!!

cheers / Fisho

Kommentera

Re: Problem med BROMSEN!

Originally posted by Sturgeon
            Hoppla!

Har fått för mig att det finns utbytesbromssystem från Penn som fungerar till olika Abu Ambassadeur modeller, så som min Ambassadeur 7500 C3. Sant eller falskt?

Jag är helt enklet trött på Ambassadeurernas usla bromsar, rullen kommer inte användas mer om jag inte hittar en förbättrande lösning.

Så vad är ditt råd FRB, eller någon annan?

Mvh Kristian Seth
            Xtreme smooothies har gjort underverk i de mindre rullarna jag trimmat, både i stoppkraft och jämnhet. Man skall bara se till att alla metallbrickorna är plana (lägg dem på en spegel), och om de är plana, slipa dem på båda sidor med 600papper.
            Tvätta allt rent med vanligt diskmedel och varmvatten före ihopmontering. Sen SPARSAMT med fett på kuggkransen.

Jag meckade ihop en 7000 nyligen med allt det där och vet mer om hur bra den blev om en vecka.
            www.utreel.com

Kommentera

Sturgeon, Fisho har de rätta svaren.

ReelZone har inte uppdaterats på flera år, men infot i artiklarna där är klockrent. Som sagt, Florida Surf Fishing är bra också. Hör med Jon. För alla andra tech-frågor kan man gå till Tackle Board på Allcoast Sport Fishing. Rulltech ad infinitum. Leta reda på Hawk (moderatorn) Han kan ABU. Hälsa att jag skickade dig; vi känner varann.

Vad gäller Smoothies, har Dawn lagt upp en tabell på hemsidan med olika mått & dimensioner för olika rullar. Fundera på Xtreme Smoothies; de vanliga var ingen höjdare.

Vad gäller HT-100 får du få direktersättningsdel-numret från Hawk och beställa lameller från Pennparts punkt com.

Eller eftersom jag råkar vara så jälla hyvens kan du kanske få köpa en bit HT-100 från mig, och göra egna lameller.

Det som UT var inne på här ovanför: Så sant! Bromslamellerna är bara en bråkdel av hela bromsekvationen. Den motgående ytan hos metallbrickorna är lika avgörande för effektiv verkan som rymdålders friktionsmaterial. Återigen, hör här med Smooth Drag om hennes metallbrickor. Kanonkvalitet, garanterat.

En sista grej: Hör med Mike på Mikesreelrepair punkt com om allt detta plus övriga tips. Ambassadeurfanatiker, den killen. Hälsa.

Doc.

Kommentera

Satan, vad mycket information.

Tackar varmast för all input!!!
                sigpic

Kommentera

Re: Re: Problem med BROMSEN!

Originally posted by UT
                  Xtreme smooothies har gjort underverk i de mindre rullarna jag trimmat, både i stoppkraft och jämnhet. Man skall bara se till att alla metallbrickorna är plana (lägg dem på en spegel), och om de är plana, slipa dem på båda sidor med 600papper.
                  Tvätta allt rent med vanligt diskmedel och varmvatten före ihopmontering. Sen SPARSAMT med fett på kuggkransen.

Jag meckade ihop en 7000 nyligen med allt det där och vet mer om hur bra den blev om en vecka.
                  7000rullens uppjazzade broms funkade över förväntan och stoppade bl.a. 16kg torsk och 9kg sej.
                  Att den dessutom utklassade en ny 10000 BG var lite överaskande, men BG designerna verkar vara gjorda på en måndag för den rasade ihop i mekaniken efter bara en dags användning
                  www.utreel.com

Kommentera

Hej
                    Här är en detaljerad anvisning med bilder på hur man fixar till bromsen på mindre ABU ambisar. Mer grundligt än detta kan det knappast bli.

cheers / Fisho

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson