Detta är riiktigt bra fiske handskar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Detta är riiktigt bra fiske handskar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Detta är riiktigt bra fiske handskar.

Hej!

Förra hösten, begick jag misstaget att köpa neopren handskar. Dels till flug fisket när det börjar bli kallt men framför allt till pimpel fisket var det tänkt. Aldrig mer! Jag frös mer i dem än med vanliga ull vantar. De stoppade en del av blod cirkulationen dessutom trots att storleken var rätt. Det enda positiva är ju att sådana här hanskar är vatten täta förstås. Jag gav bort dem till en granne som trädgårds handskar. Skyddar ju bra mot vassa ros taggar t.ex.

Så ut på nätet och leta. Till slut kom jag fram till Sealskinz andas handskar. Kanon bra! http://www.garderoben.se/sealskinz-w...685-c-196.aspx Visst, de är dyra. Men de håller också måttet. Kan varmt rekommendera dem till dig som fiskar i kallt och vått väder. Men som alltid på vintern bör man ha några andra riktigt varma vantar över. Jag använder dessa som överdrags vantar. Också bra grejor:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-25, 10:53.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Hur är dem att ha på sig, sitter dem verkligen runt fingrarna tätt eller där blir som ett litet mellanrum som där ofta blir med exempelvis neopren?

Kommentera

Tunna montagehandskar från Grolls är de bästa jag provat. Kostar väl runt 50:- och under riktigt kalla dagar väljer jag att köpa handvärmare från Claes Ohlson och stoppar mellan handske och handled. Blir lika gött som på sommaren

Kommentera

Ursprungligen postat av G1zm0 Visa inlägg
        Hur är dem att ha på sig, sitter dem verkligen runt fingrarna tätt eller där blir som ett litet mellanrum som där ofta blir med exempelvis neopren?
        På mig sitter de bra och hyfsat tight runt fingrarna i storlek medium. Men detta beror ju på hur dina fingrar ser ut? Alla är vi ju olika.

Kommentera

Ejendals Waterproof Montagehandskar kan jag varmt rekommendera! Använder dem primärt då jag jerkfiskar och temperaturen ligger runt eller kanske lite under fem grader! Vid solsken är det ju relativt lugnt, men de där dagarna då det regnar eller bara är fuktigt hela tiden då behövs handskarna!

Sedan är det ju så att man bör ha med sig i alla fall fyra par handskar om man skall vara ute en hel dag och fiska då det är riktigt kallt, dessutom kan det vara bra att ha ett par riktigt tjocka vantar att ta på sig mellan fiskeplatserna. Under jackan/flytoverallen skall det alltid ligga ett par handskar på värmning!
          Senast ändrad av Grävlingen; 2011-09-25, 11:52.
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Köpte ett par Ejendals Tegera 295. som extra handskar. http://butik.afaab.se/tegera295vatte...ske-p-513.html Tog storlek 9 = medium.

Måste säga att de verkar grymt bra! Nu har jag inte hård testat dem i riktigt kallt väder än av förståerliga skäl.

Men de känns sköna och andas bra. Blir nog bra vinter och pimpel handskar som ett alternativ till Sealskinz handskarna. Och är fn så mycket billigare.

Är det samma som du köpte Grävlingen?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-24, 20:34.

Kommentera

Gjorde samma misstag att köpa Neopren handskar för höst/vår/vinterfisket. Dem duger knappt till höst och vår ens. Stryper som sagt blodtillförseln. Men det positiva är ju att man kan öppna fingrarna för att lättare byta bete etc. Tror tom jag fick tipset angående dessa handskar från dig Jock :P http://www.olssonsfiske.se/rt-crossw...078-c-257.aspx

Men hur är dessa Sealskinz då. Är det lätt att tvätta bort eventuell fisklukt utan att skada dess funktion? Vill ju kunna ta grepp om dem för återutsättning och lätt kunna gnugga dem i vattnet mot varandra utan att man själv blir blöt och att för mycket fiskslem fastnar. Funkar dem även att flugfiska med? Dem går ju för runt 250:- inkl frakt på eBay vilket inte är fy skam.
              Annars såg ju dem från Ejendals bra ut?

Kommentera

Tråkigt om jag fick dig att gå på samma mina som jag själv drog på mig.

Sealskinz är bra på det mesta. När jag nyss hade köpt dem så fyllde jag handfatet och körde ner händerna nästan upp till hand lederna i vattnet. Inte en droppe kom in!
                Andas bra gör de dessutom.

Men som med alla kläder, handskar etc. som har membran så ska man inte tvätta dem i vanligt tvätt medel. Det förstör andningsförmågan efter några tvättar! Man ska köra med ett special tvätt medel typ detta: http://www.go-nature.se/se/art/wash-in-cleaner.php

Sealskinz handskarna har bra grepp om en flug lina och fisk, i och med att de har små gummi pliggar på fingrarna och handflatorna som du kan se i länken högst upp.

Men jag undrar ändå om inte de här montage handskarna är i samma klass? Eller iaf är de nära Sealskinz handskarna. Har också Membran. De saknar förvisso gummi pliggar. Men jag ska ta ett gäng s.k. "sedel räknare" av gummi: http://www.kontorsmagasinet.se/skriv...0_3931825.html Klippa itu dem och limma på dessa på finger spetsarna.

Edit.

Du kanske skulle börja med att köpa montage handskarna? De kostar inte så mycket ju.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-24, 23:26.

Kommentera

Haha nej då Jock. Det är bra handskar i övrigt och dem kostade ju bara en hundring. Men dem stryper nog blodtillförseln som du sa för kalla och stela fingrar får man till slut =P

Man sabbar inte fluglinan och man fiskar med dem då? Typ om dem skulle sabba glidet på linan eller nåt. Dem ser ju helt klart intressanta ut. Skulle va gött att ha i vinter så man kan greppa tag om fisken utan att oroa sig för att bli blöt etc. Sen är det ju frågan om man håller värmen bra i dem? Värsta jag vet är kalla fingrar. Förfrös dem under lumpen o sen dess är man extra noga med att försöka hålla dem någorlunda varma. Kalla händer kan sabba en fisketur, tacka bara vet jag gnälliga fiskekompisar som vill åka hem för dem fryser om fingrarna.

Kommentera

Ja, Neopren handskar kommer jag aldrig att snacka om mer än i dåliga ordalag. Trots att jag hade fleece vantar över dem när jag pimpel fiskade så små frös jag om händerna. Nä, aldrig mer!

Jag har inte märkt något som tyder på att man sabbar glidet på flug linan iaf. Det ligger ju oftast en vatten hinna på linan som skyddar en del den med.

Jo, de håller värmen bra men jag har som sagt alltid dubbelt på händerna på vintern. De där Pinewood vantarna http://www.go-nature.se/se/art/pinewood-fiskejakt.php är ju ett combo mellan tum vante och s.k. "torg vante" med öppna fingrar. Så jag har de vatten täta underst. När jag pimplar, så viker jag bara undan "finger påsen" på fleece vantarna och håller i spöt eller halar lina / krokar av fisk med Seal skinz handskarna. Det fungerar mycket bra!

Men iof så skulle jag klara mig med enbart Sealskinz handskarna är jag säker på. De gånger på sen höst och tidig vår jag har flug fiskat med endast dem på så har jag inte frusit ett dugg iaf.

Men 2 lager vantar eller handskar värmer ju alltid bättre i och med att du får en luft spalt mellan dem. Och i och med att fleece vantarna är väldigt mjuka och smidiga. Så blir 2 lager inte klumpigt heller.

Jag ska investera i ett Merinoull, under ställ och 2 par sådana sockor. Inget värmer som Merino ull! Inte är det lika kliande som vanlig ull heller. Men jag kommer att ha ett Pinewood micro klimat ställ som jag köpte till fleece stället förra året närmast kroppen som transporterar bort fukt och svett. Billigare än Crafts modeller men lika bra. Behövs nog under Merinoull stället är jag säker på

Merino ull grejorna:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-25, 00:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2025-03-29, 20:56
                    0 svar
                    329 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu

Startad av .art, 2025-06-01, 21:34
                    3 svar
                    238 visningar