0.40 till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0.40 till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag är som flera av er som hjälpt mig vet jättegrön på multi, och jag har 0.33 ( Spiderwire ultracast ) tror jag den heter, den följde med när jag köpte rullen, och jag har inte haft ett endaste linbrott. Värt att säga att 7 av 10 kast med Alien Eell så blir det knas. Samma med 4play som verkar omöjligt för mig att få kastlängd med. Men inte lintjafs.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
      Låter lite som ett måndags ex. Hade själv just en spole med strike wire extreme i samma dimension som dig. Den linan fick av lite var stans. Blev grymt lack och köpte en ny spole med lina från annan butik. Likförbannat så gick linan av vid lättare påfrestning. Sen på det så tappade linan färgen direkt. Från att ha varit mossgrön till någon variant av koppar/brunt. Detta efter enbart någon timmes fiske. Nä, strike wire blir det inte hör igen... Tacka vet jag fireline tracer braid!

Fransar sig tracerbraid nånting? Blir att inhandla lina i morgon och tror jag skippar tuf line.. Ska sälja en jerkwobbler så har jag råd med en dyrare lina.. Funderar på tracerbraid faktiskt..

Är så svårt med valet av lina så man blir lite
      Senast ändrad av snusdennis; 2012-04-24, 21:41.

Kommentera

• Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
        Fransar sig tracerbraid nånting? Blir att inhandla lina i morgon och tror jag skippar tuf line.. Ska sälja en jerkwobbler så har jag råd med en dyrare lina.. Funderar på tracerbraid faktiskt..

Är så svårt med valet av lina så man blir lite
        vad är det som är så svårt Dennis?
        Välja en lämplig tjocklek på en lina som många kör med !?
        Tufline, PP, Strike Wire, Tracer Braid... Du kommer bli nöjd med vilken du än väljer!
        Alla håller skitbra och alla färgar av sig mer eller mindre.
        Köp den du får bäst pris på i en lämplig dimension !

Lycka till!

Kommentera

• Välja en lämplig tjocklek på en lina som många kör med !
          Håller helt med, kör på en lina folk säger är bra och lita på den,

Hade du sätt några av dom linorna jag laddar 100-150 gr pilkar med hade du blivit livrädd , dom är nästan helt platta, ser ut som disktrasor och all coating är borta, men dom funkar fint och jag litar på dom.

Kommentera

• Håller med! PP 0,36 229sek fri frakt tex...

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Nu vet jag inte vilka beten du använder men alla jerk beten jag testat har varit sjukt lättkastade. Därimot är de tunga och sätter hög fart på spolen så det gäller att tummen är med...
              Beror på vad man jämför med, ett stort lätt skeddrag är ju betydligt knepigare att kasta. Men det är inte hög fart på spolen som gör att linan reser sig, det är låg fart på betet. Det är därför man sätter tummen på spolen så att den också får lägre fart.
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

• Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
                Beror på vad man jämför med, ett stort lätt skeddrag är ju betydligt knepigare att kasta. Men det är inte hög fart på spolen som gör att linan reser sig, det är låg fart på betet. Det är därför man sätter tummen på spolen så att den också får lägre fart.
                Om linan reser sig så mycket under kastet så du måste ha tummen för att bromsa så får du nog ställa in rullen bättre. Tummen ska bara vara med i nedslaget inte under själva kastet. De jerkbeten jag testat har lagt sig som kust vobblers i luften och går att kasta otroligt långt och lätt.
                Nu pratar jag om rena jerkbeten som ex bj, salmo slider, freestyler. Inte tail eller stora gummibeten och liknande.

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Om linan reser sig så mycket under kastet så du måste ha tummen för att bromsa så får du nog ställa in rullen bättre. Tummen ska bara vara med i nedslaget inte under själva kastet. De jerkbeten jag testat har lagt sig som kust vobblers i luften och går att kasta otroligt långt och lätt.
                  Nu pratar jag om rena jerkbeten som ex bj, salmo slider, freestyler. Inte tail eller stora gummibeten och liknande.
                  Jo man kan ju ställa in den så man slipper bromsa med tummen men det är ingen fördel egentligen tycker jag. Du har mycket bättre känsla över när spolen behöver bromsas med hjälp av tummen, med mek.broms och centrifugalbroms så bromsas spolen hela tiden, även när den inte behöver bromsas. Så om man bromsar rätt med tummen så kastar man längre än med en rulle som bromsar automatiskt. Och dessutom så slipper man ställa om den när man byter bete.
                  Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

• Valet föll på en ny savage gear lina iallafall fast nu 0.35.. Det är det jäkla körkortet som tar alla pengar så har inte råd att köpa nån bättre lina

Kommentera

• Känns bra att du verkligen har tagit in vad andra tycker och tänker när du gjorde valet att köpa samma jävla skit-lina igen. 141 inlägg helt i onödan....

Hoppas att den funkar bättre nu. Jag lyssnade iaf på vad några i den här tråden skrev och har nu bytt till PP 0.36 och är riktigt nöjd. Tycker att den håller formen mycket bättre än min strikewire extreem som blev platt efter några timmars nötande. Ska ut en sväng imorgon igen och testa den ännu mer, hoppas på grova bottennapp och overruns!

Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                      25 svar
                      2 452 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                      13 svar
                      694 visningar
                      0 gillar