Tracer braid vs Power pro vs Invicibraid - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tracer braid vs Power pro vs Invicibraid

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag orkade inte med att testa nån Tracerbraid. Retar mig alldeles för mycket på skrikiga linor. Köpte istället 2 spolar av min gamla favorit sen länge, Invicibraid. Sen fick jag oxå en P.P super8 för att provfiska. Den är ny för mig. Gillar vanliga P.P & det diskreta yttre på den bruna super8.

Har hört ryktesvägen att Tracer braid ska finnas i diskretare färger utomlands. Nån som vet nåt om det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
      Jag orkade inte med att testa nån Tracerbraid. Retar mig alldeles för mycket på skrikiga linor. Köpte istället 2 spolar av min gamla favorit sen länge, Invicibraid. Sen fick jag oxå en P.P super8 för att provfiska. Den är ny för mig. Gillar vanliga P.P & det diskreta yttre på den bruna super8.

Har hört ryktesvägen att Tracer braid ska finnas i diskretare färger utomlands. Nån som vet nåt om det?
      Då heter den bara Berkley/Trilene Braid

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
        Jag kanske överdrev när jag skrev att den blev sågad i alla tester... Men när jag googlade runt var det flera som hade negativa än positiva saker att säga. Nötningståligheten klagade flera på. Finns en Youtubevideo med en snubbe som med lätt belastning drar av linan gång gång mot en sten.
        Min poäng rent generellt i lindiskussionen är att alla verkar tro att linor med 8 (eller 12 el 16) fibrer/trådar är bättre än linor med 4, det stämmer inte. Det finns ju många beprövade linor med 4 trådar som utklassar linor med 8 eller fler. Precis så upplevde jag pp vs pp s8s.

För att göra det hela mera komplicerat verkar det dessutom som att en lina som är totalt kass i 30lb (ca 0,28mm) kan vara jättebra i 50lb (ca 0,36mm). Så verkar fallet vara lite med Tracer Braid.

Tracer braid som jag testat och som var dålig var 30lb/0,28mm
        Pp s8s som jag testat och som var dålig var 40lb/0,32mm. (PP ändrade dessutom sin 'rating' på linor och tjocklek för kanske 2-3år sedan, och påstod helt plötsligt att detas 30lb var 0,23 och inte 0,28mm... Förvirrande)
        Hallå där

Kanske är det så att ju fler kardeler desto sämre är nötningståligheten? Hur som helst har jag varit nöjd med min s8s-lina. Återstår att se om jag är det i framtiden, tänkte köra linan även på min 5601jb. Där har jag tidigare haft strikewire 0,36 x8 (tror jag, köpte på dogger med påspload lina).

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
          Då heter den bara Berkley/Trilene Braid
          Är det samma lina bortsett färgen? Det va från början den angivna dragstyrkan som gjorde mig intresserad av Tracerbraid...

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
            Är det samma lina bortsett färgen? Det va från början den angivna dragstyrkan som gjorde mig intresserad av Tracerbraid...
            Ja, så har jag förstått det. De flesta verkar nöjda med Berkley (Tracer) Braid. Angiven brottstyrka stämmer som vanligt inte utan är sjukt överdriven. Välj hellre lina efter andra egenskaper som färg, flätning och smidighet.
            Alla flätlinor kring 50lb/0,36mm har ungefär samma dragstyrka utan knut. Sen finns det vissa tex Cortland tror jag som anger brottstyrka med knut.

Kommentera

Min Invicibraid 0.36 rätar enkelt de krokar jag använder, Gammakatsu 2/0, så egentligen föreligger det inget behov att byta märke. Men det är lätt gjort att krångla till det i pryldjungeln...

Kommentera

Det stämmer att det finns en lina som heter fireline braid, hette då det förut men nu verkar dom ha bytt namn och förpackning på det mesta. Det är då exakt samma lina men den har inte skiftande färg, är mörkgrön tror jag. Den verkar dock inte säljas i Sverige men det kommer kanske. Dock så upplever jag inte alls tracer braid som skrikig, dessutom så tvättas den "gula" färgen ut en del efter ett antal pass.

Jag har kört med tracer braid ett tag nu och det är överlägset den bästa linan jag har testat, kommer inte byta till något annat för gäddfiske med multirulle. Den angivna styrkan är ju självklart bullshit men den är dock fortfarande väldigt stark, bra mycket starkare än pp och stirke wire i samma dimension. Har bara dragit av linan en gång av typ ett hundra bottennapp, de övriga 99 gångerna så rätade eller knäckte jag kroken eller fjäderringen eller beteslåset. Det är med dimension 0.35. Jag kontrollmätte den lite snabbt också och den verkar vara nära angiven dimension, alltså inte som t.ex. whiplash som var bra mycket grövre.

Tracer braid är ju en 8 trådig lina precis som många andra nya linor men jag tror att den var den första. I alla fall av de modeller som är vanliga i Sverige. Troligtvis så borde de andra 8 trådiga från andra märke vara lika bra för det är ju samma fiber och alla lär vara flätade på liknande sätt. Jag har bara testat tracer braid och suffix 832 av de 8 trådiga på marknaden och då tyckte jag helt klart tracer var bättre. Suffixen var dock i en tunnare dimension till lättare fiske så det kan ha med det att göra.
                Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Satt precis och läste fiskejournalen och såg att Svartzonker ska släppa en ny lina Svartzonker fireline braid, kanske vore nått till vårfisket

Kommentera

Rebranded Tracer Braid med annan färg för att sälja mer på ett starkt varumärke?

Kommentera

Tracer Braid kommer väll nu i enfärgat med SvartZonkers namn på....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                      17 svar
                      759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                      2 svar
                      272 visningar