Hittade ingen i daiwas katalog eller på Daiwa Scandinavias hemsida men Daiwa Australia har lagt upp det här klippet om hur man ska spola på sin (Daiwa) lina.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa jbraid x8.
Collapse
X
-
Självklart ska man försöka spola på linan på korrekt sätt. Men att en "fels-spolad" lina skulle leda till random linbrott är inte realistiskt, då är nånting fel på linan, och det används som en felaktig ursäkt.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggHittade ingen i daiwas katalog eller på Daiwa Scandinavias hemsida men Daiwa Australia har lagt upp det här klippet om hur man ska spola på sin (Daiwa) lina.
En fel-spolad lina kan väll maximalt leda till ökad risk för trassel under kast med full spole.
Själv är jag som sagt välldigt nöjd med linan, men ingen annan lina har väll fått såpass varierande kritik. Hade flätlinor varit så känsliga för felspolningar/dålig utrustning/användare så hade dom flesta (alla) flätlinor haft liknande trådar/problem...
Kommentera
-
Jag har snabbtläst tråden. Hittade ingen uppgift om var någonstans "problemlinorna" var inköpta.
Jag har funderat på detga tidigare men kan det vara så att det finns en hel del "pirattillverkare" linor?
Kinalinor som är "brandade" som märkesprodukter?
Daiwa 8x braid finns ju överallt på kinasidorna tex.
Bara en tanke....
Kommentera
-
Välldigt bra fråga, om den finns på massa kinasidor som du säger, så finns ju helt klart risken att få en fake Daiwa 8x braid (vilket bör ha en lägre kvalitetskontroll/tillverkning).Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggJag har snabbtläst tråden. Hittade ingen uppgift om var någonstans "problemlinorna" var inköpta.
Jag har funderat på detga tidigare men kan det vara så att det finns en hel del "pirattillverkare" linor?
Kinalinor som är "brandade" som märkesprodukter?
Daiwa 8x braid finns ju överallt på kinasidorna tex.
Bara en tanke....
Skulle absolut kunna vara en förklaring till problemen, bra tanke!
Edit.
Beställde mina linor från waveinn i storlek 0.24 (300m) och 0.35 (500m).
Kika snabbt på y-tube om linan o såg denna reviewen, välldigt intressant!
Han verkar ju minst sagt veta vad han gör och har en bra teori ang. problemen med linan.
Massvis med comments som verkar ha exakt samma problem med.
Skall även tilläggas att jag kastar ytterst sällan med min utrustning efter som jag fiskar på havet från båt (kveite, torsk, sej, etc) och aldrig haft problem med linan.Senast ändrad av Halibut King; 2017-12-31, 18:09.
Kommentera
-
Jag har fått tvärstopp många gånger med mina billiga kinalinor. Jag kan dock bara minnas ett enda tillfälle när linan (0,16mm 4 trådig) gick av och draget for iväg som en raket. Landade på en klippa med en smäll. Toppen tänkte att det inte hamnade i vattnet o gick dit för att plocka upp det. Tyvärr bröts draget isär och blev helt oanvändbart.
När man vevar in och linan råkar slacka lite finns det risk för att ett varv läggs mkt löst på rullen. När den biten lina flyger av vid nästa utkast tror jag det finns risk att linan fastnar i en spöring tex på väg ut. Det kan ju vara så att den risken ökar med en mjukare lina som tex Daiwa. Jag håller själv alltid koll på rullen så att det inte blir något löst varv.
Dock lite konstigt att Buster inte var mer intresserad över problemet och ställde lite frågor om hur/när/var utan nöjde sig med att misstänka handhavandefel.
Nåja.
Verkar ju ändå vara många som är nöjda ändå med linan så problemet kan inte vara enormt.
Killen på videon verkar ju fiska mycket, svårt att säga om hans typ 5st förlorade drag skall sättas i relation till fiske en gång i veckan eller intensivt fske varje dag om han är PRO?
Jag kan absolut tänka mig testa Daiwa linan men nu har jag på kul beställt en 16-trådig hollow core kinalina. Ca 1/3 av priset jfrt med Powerpro HollowAce.
Funkar den bra och den går att fingersplica så man får knutlös anslutning till shockleadern blir jag helnöjd!
Priset är i nivå eller lägre än Daiwa 8xJBraid så en jämförelse vore kul.
Nu läser jag inga fiskemagasin men en riktigt djupgående test av linor vore mycket mycket intressant att se. Själv tror jag nämlige inte det skiljer så enormt mkt på billig kina och dyrare linor men så är jag inte så kräsen just när det gäller linor.
Lämnar recension längre fram.
#Skitlina
Kommentera
-
Hur som helst så förnekade han inte att Daiwa har problem med den linan.Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggDock lite konstigt att Buster inte var mer intresserad över problemet och ställde lite frågor om hur/när/var utan nöjde sig med att misstänka handhavandefel.
Kommentera
-
Vill inte ta Busters ord ur munnen på honom men en lina som är tvinnad är skörare än en lina utan tvinning. Dessutom blir en mkt tvinnad lina precis som du säger tillslut benägen att trassla under kast och en lina som har vindknutar antingen från tidigare eller som sker under kast är väldigt benäget att snärtas av.Ursprungligen postat av Halibut King Visa inläggSjälvklart ska man försöka spola på linan på korrekt sätt. Men att en "fels-spolad" lina skulle leda till random linbrott är inte realistiskt, då är nånting fel på linan, och det används som en felaktig ursäkt.
En fel-spolad lina kan väll maximalt leda till ökad risk för trassel under kast med full spole.
Själv är jag som sagt välldigt nöjd med linan, men ingen annan lina har väll fått såpass varierande kritik. Hade flätlinor varit så känsliga för felspolningar/dålig utrustning/användare så hade dom flesta (alla) flätlinor haft liknande trådar/problem...
Det är av den anledningen inte helt omöjligt att man kastar av beten om man får skatbo t.ex.
Ang linor och "problemrykten" vill jag nog (som handlare) påstå att nästan alla linor har sina fans och haters. Spelar ingen roll vilken lina man tar som exempel så kommer alltid någon att tycka den är sämst och en annan tycka att den är den bästa som denne prövat.
Linor skapar mkt känslor och upplever någon problem med lina blir den rätt snabbt marknadens sämsta lina, upplever jag det som iallaf. Precis på samma sätt som en lina man haft i 5 år utan problem måste vara världens bästa lina.
Kommentera
-
Fast kan man lita på dem från landet "upp och ned"? De säger att linan ska hasplas av mot klockan... blir det tvärtom här på norra halvklotet?Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggHittade ingen i daiwas katalog eller på Daiwa Scandinavias hemsida men Daiwa Australia har lagt upp det här klippet om hur man ska spola på sin (Daiwa) lina.
Buster?
Skämt åsido så är det intressant att expertisen i tråden överhuvudtaget inte sagt något om hur linan ska läggas på fastän det efterfrågats flera gånger... Kanske är det av mindre betydelse eller så vill man inte säga något för vad händer då om det reklameras efter man "gjort alla rätt" - skyller på linan?
OM det verkligen är så att en tvinnad lina ställer till det, t o m kan orsaka spontana linbrott så vore det tacknämligt om vi trots allt fick veta något om hur vi bäst undviker det...
Vad gäller fakelinor så var det tyvärr jag som tog upp den saken, begreppet, efter att "kinalinor" oväntat nog fördes in i tråden... Glöm det, känns som en distraktion.
Får man fel på en kinalina så kontaktar man möjligen leverantören i Kina eller varnar iaf för produkten på FS... inte ringer man Normark om en bulkspole "Power Pro" från Alibaba går av spontant... eller?
Jag kan dock inte minnas att de som haft strul med J-braid sagt något om "Kinaköp", mitt intryck är att deras linor är köpta från butiker i Sverige - inte säljer väl de fakelinor?
Visst, flätlinor väcker känslor... har man använt det på sin felfria och mer än dugliga utrustning i många år och en ny lina börjar strula utan logik så är det inte något konstigt - tycker jag!Senast ändrad av anteman; 2018-01-02, 01:01.
Kommentera
-
I aussiefilmen säger de faktiskt haspla ”anti clockwise” för monofilament. För braided säger de ”linda/rulla/spola rakt av med motstånd” (ungefär).
Och så gör de faktiskt när man får lina påspolad i butik. Själv lägger jag på lina kanske 50% av fallen och då har jag alltid iaf ”hasplat av moturs”. (Pratar braided nu.)
(Vet att husse eller holden eller annan i denna tråd och minst en annan äldre tråd tipsat om just ”rulla av” a la butiksmetod. Jag har dock ändå tolkat ”moturs” som den gängse metoden för då skulle linan ”smita åt” bättre (min tolkning). Och så har jag alltid gjort. (På de ca 50% av fallen jag spolar på själv.)
// Nu tror jag detta bara är en del av förklaringen. Tror ”hård” lindning/påspolning utan slack är viktigare.
Kommentera
-
Hur svårt kan det vara? Får man problem med linan så har man gjort fel. Duh!Ursprungligen postat av anteman Visa inläggSkämt åsido så är det intressant att expertisen i tråden överhuvudtaget inte sagt något om hur linan ska läggas på fastän det efterfrågats flera gånger... Kanske är det av mindre betydelse eller så vill man inte säga något för vad händer då om det reklameras efter man "gjort alla rätt" - skyller på linan?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
|
13 svar
516 visningar