Daiwa jbraid x8. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa jbraid x8.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Skämt åsido så är det intressant att expertisen i tråden överhuvudtaget inte sagt något om hur linan ska läggas på fastän det efterfrågats flera gånger... Kanske är det av mindre betydelse eller så vill man inte säga något för vad händer då om det reklameras efter man "gjort alla rätt" - skyller på linan?

OM det verkligen är så att en tvinnad lina ställer till det, t o m kan orsaka spontana linbrott så vore det tacknämligt om vi trots allt fick veta något om hur vi bäst undviker det...
    Jag är inte linexpert men jag upplever absolut bäst linuppläggning av flätlina om man rullar på den på samma sätt som den redan låg. Dvs t.ex med spolmaskin.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

OM det verkligen är så att en tvinnad lina ställer till det, t o m kan orsaka spontana linbrott så vore det tacknämligt om vi trots allt fick veta något om hur vi bäst undviker det...
      När gäller J-Braid & dom som jag känner som har provat den linan & haft problem då har linan gott sönder EXTREMT lätt , samtliga är rutinerade fiskare linorna har varit köpta på olika ställen några har varit på spolade i butik .
      I mitt fall då provade jag till havsöring , första gången linan gick av då la jag ut betet 5m från bryggan när den gick av , trodde först att jag måste ha gjort något fel för så lätt kan inte en lina gå av . Provar & hänger på nytt bete gör några nya kast väldigt lätta & försiktiga kast & samma sak igen linan går av för lila minsta . Det var knappt så man kände i spöt när linan gick av .
      Eftersom den gick av så EXTREMT lätt & det har aldrig varit något fel varken före eller efter den linan är jag övertygad om det var fel på just den linan jag hade köpt .
      Detta var precis när linan kom & det var ganska många som råkade ut för samma sak , förhoppningsvis var det en barnsjukdom för man hör inte lika ofta om folk som har problem .

Kommentera

Jag har fiskat med linan ett par år till både abborre och gädda. Har inte haft några konstiga linbrott som nämns här i tråden. Sen håller linan för cirka 30-40 % mindre statisk last än vad det står på spolen enligt mina test men det gör i princip samtliga märkeslinor. Har heller inte upplevt några trassel alls med linan.

Personligen tror jag att många av dom problem som nämns här i tråden kan härledas tillbaka till någon slags skit bakom spakarna. Sen ifall det ligger i påspolning, kastteknik, knutar mm. eller en kombination lämnar jag osagt.

Med detta sagt så har jag haft en lina från Rapala som faktiskt gick av i utkastet ett flertal gånger tills linan kasserades. Dock försvann den linan ganska snabbt från butikerna vad jag såg så jag antar att om detsamma hade gällt för J-braid så hade den nog inte överlevt så länge.

Dock har jag, precis som jag nämnt i tidigare trådar gått ifrån J-braid sedan i våras till förmån för Saratoga braid till abborre och gös samt Biltemas blå lina för Gädda då jag finner båda dessa linor överlägsna samtliga märkeslinor jag testat (jag har gått igenom dom flesta).

Kommentera

Jag har testat 0:28 från happy angler och den va kanon, har testat 0:13 köpt på strömvalls och den va skit, gick av för ingenting, använder 0:20 köpt på eBay nu och den är perfekt den oxå, kanske inte starkaste linan jag testat men tillräckligt stark och jävligt tyst och mysig att fiska för ett bra pris.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
          12 svar
          1 466 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg .art
          av .art

Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
          25 svar
          2 431 visningar