Daiwa jbraid x8. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa jbraid x8.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa jbraid x8.

Hej
    Nån som har testat daiwa jbraid x8 dvs den 8 trådiga varianten. Funderar på att köpa den till borrefisket i 0.13 mm då. Kommer förmodligen sitta på en stradic ci4+ som ska inhandlas inom några dagar! Har varken pengar eller lust att lägga pengarna på en slidebraid eller liknande. Har tidigare testat jbraid x4 pch kan säga att den är kass... Den är nästan vit efter ett pass, färgar av sig på spöringarna pch snapar av VÄLDIGT lätt. Så om någon som testat jbraid x8 kan ge ett utlåtande om den skulle det vara jättebra!
    MVH

Favorit lina,!
    Har den i 0,13 till borre och regnbåge.
    Riktigt fin o mjuk lina

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
      Favorit lina,!
      Har den i 0,13 till borre och regnbåge.
      Riktigt fin o mjuk lina

Aa har hört att den ska vara mjuk och tyst och så, men hur är kvaliten på den alltså hur den håller färgen och så. För som jag nämnde tidigare är x4an nästan vit efter ett pass. Men den kostar ju iofs 100 kr för 135m till skillnad från x8an som kostar något mer

Kommentera

Ett riktigt lotteri med den linan, många som är nöjda och lika många som tycker den skit.
        Har provat den och det var det sämsta jag har provat, gick av utan anledning. Har hört flera med samma upplevelser.
        Även hört det från handlare att det är ovanligt mkt reklamationer på j braid.
        Prova istället spiderwire stealth smooth 8, har den på 2 rullar och den är riktigt trevlig att fiska med , tyst mjuk och man kastar långt och stabilt. Kan tycka att den är något tjockare än specat så ta en stl mindre än tänkt.

Kommentera

Den är mjuk och fin. Har kört den till både abborre och gädda ett längre tag. Dock så går det att måla väggarna med den med tanke på hur mycket den färgar och den håller cirka hälften av vad den skall (detta gäller dock för alla märkeslinor jag testat då dom mäter helt annorlunda för US och EU linor då EU kör utan knut och US inkl knut). Själv har jag dock tröttnat på märkeslinor och kör biltema 0.35 till lax och gädda och har saratonga 0.20 på väg hem till aborrfisket.

Om det är tajt med pengar och inte med tid så har denna fått sjukt bra omdömen: https://www.aliexpress.com/item/Sara...339415987.html

Lite risky med billiga linor, vissa är riktiga nitlotter (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...na-2000040051/), och andra har varit sjukt bra (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...na-2000037505/).

Ta exempelvis den blå/multifärgade linan från biltema. Färgar knappt, mätt till 0.37 när den skall vara 0.35 vilket är helt godkänt, drog av min 30 kg stålvajer med en lina som skall hålla 28 kg (har testat med våg också), trasslar inte och suger inte vatten samt lägger sig fint på rullen.

Alltså, bara för att det är dyrt så är det inte bra och bara för att det är billigt så är det inte skit.

Här har du för övrigt en sida som gör bra lintester och som b.la testar just J-braid x8: https://www.youtube.com/watch?v=WrwfcpfCU9k

tänk dock på att det är amerikanska märkningar på vikterna i deras recensioner så samma dimension i Sverige kommer ha mycket högre dragstyrka enligt förpackningen (dock är det lögn )
          Senast ändrad av havreboll; 2017-09-30, 01:55.

Kommentera

Spolade på en Jbraid x8 0.13 mm i våras/somras. Jag rev loss den efter 3-4 pass.

Varför?
            Har inte varit med om så mycket lintrassel *någonsin*.

Har en teori, men har inte ”undersökt” mer än att bara byta till annan lina vilket var enklare.
            Teorin är att linan blev påspolad ”felaktigt”.
            Jag spolade på linan själv och la linspolen som brukligt på golvet och spolade på. Men på nåt jäkla vis ”fastnade” linan hela tiden på spolkanten så att den välte och/eller rullade iväg. Detta strul, ledde till, enligt teorin, att linan blev dåligt/felaktigt påspolad på min haspelrulle, vilket sedan ledde till mest bara strul.
            Dvs, spolen som linan levererades med är dålig. Den gör att linan spolas på felaktigt.

Det som talar emot teorin är väl att efter ett att ha kastat ut linan ett par gånger så borde den väl ha spolats in rätt. Kan man kanske tycka, vad vet jag.

Hur som, efter lintrassel på varenda fiskepass blev linan förpassad till ”korgen”.

/// köpte en Savage Gear ”någonting” (ny variant) som var helt suverän i handhavandet. Tyvärr mossgrön vilket är kasst i skymning och vid jiggfiske så den åkte av också. Men sparades iaf. Bytte sedan till annan gammal trotjänare.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
              Spolade på en Jbraid x8 0.13 mm i våras/somras. Jag rev loss den efter 3-4 pass.

Varför?
              Har inte varit med om så mycket lintrassel *någonsin*.

Har en teori, men har inte ”undersökt” mer än att bara byta till annan lina vilket var enklare.
              Teorin är att linan blev påspolad ”felaktigt”.
              Jag spolade på linan själv och la linspolen som brukligt på golvet och spolade på. Men på nåt jäkla vis ”fastnade” linan hela tiden på spolkanten så att den välte och/eller rullade iväg. Detta strul, ledde till, enligt teorin, att linan blev dåligt/felaktigt påspolad på min haspelrulle, vilket sedan ledde till mest bara strul.
              Dvs, spolen som linan levererades med är dålig. Den gör att linan spolas på felaktigt.

Det som talar emot teorin är väl att efter ett att ha kastat ut linan ett par gånger så borde den väl ha spolats in rätt. Kan man kanske tycka, vad vet jag.

Hur som, efter lintrassel på varenda fiskepass blev linan förpassad till ”korgen”.

/// köpte en Savage Gear ”någonting” (ny variant) som var helt suverän i handhavandet. Tyvärr mossgrön vilket är kasst i skymning och vid jiggfiske så den åkte av också. Men sparades iaf. Bytte sedan till annan gammal trotjänare.
              Ta linan och släpp ut den efter en båt utan ett drag på. Då kommer den trassla ut sig själv och efter det kommer du inte ha något problem. Anledningen är att linan kommer av spolen åt fel håll.

Kommentera

Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg
                Ta linan och släpp ut den efter en båt utan ett drag på. Då kommer den trassla ut sig själv och efter det kommer du inte ha något problem. Anledningen är att linan kommer av spolen åt fel håll.
                Ja, det är ju det jag tror. Men köper hellre en lina som funkar rakt-ut-ur-lådan (nysvenska och lite ordvits) än en som kräver ”specialhantering” innan man kan använda den. Linor som kräver ”båtutsläppp”, om det nu är det, är dåliga linor i min bok.

Kommentera

Alltid bättre att spola av linan rakt istf att haspla av den från spolen. Kläm fast en penna i något och låt linspolen rotera på den vid invevning på rullen så minskar risken för strul.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Alltid bättre att spola av linan rakt istf att haspla av den från spolen. Kläm fast en penna i något och låt linspolen rotera på den vid invevning på rullen så minskar risken för strul.
                    Har alltid levt i tron att detta gäller för multirulle. För haspel ska man ”haspla av”, ... åt rätt håll, så att linan ”smiter åt” på haspelrulle.

Min erfarenhet av linan är alltså att *spolen* den levereras med har nåt ”inbyggt fel* som gör att linan lätt fastnar vid ”avhaspling” som leder till att spolen hela tiden välter och rullar iväg. Vilket lätt leder till sämre påspolning på haspelrulle. Om man inte är extra-extra noga.

Har inte detta problem med andra linor.

Min åsikt om linan är alltså troligen om *spolen*. Havreboll och holden kommer med troliga lösningar på detta. För mig blev det istället byte till andra fabrikat som funkade/funkar bättre. För mig och hur jag spolar på linor på *haspelrulle*.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                    25 svar
                    2 443 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                    13 svar
                    692 visningar
                    0 gillar