Ursprungligen postat av holden
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny rulle, spö, och lina = upprepade trassel?
Collapse
X
-
Okej, tack för tipset, ska testa att dra på en grövre lina till nästa tur!Ursprungligen postat av holden Visa inläggDå har du nog svaret där, linan för tunn för lätta beten på det spöt.
Kommentera
-
Hej Martin;Ursprungligen postat av zoddic Visa inläggJag spolade på linan själv hemma. Upptäckte dock att jag inte fyllt tillräckligt med nylon i botten på spolen så fick spola av linan en gång och sen spola på den igen. Kan detta vara boven i dramat? Tycker inte den verkar vara tvinnad, den "snurrar" sig ju inte som en tvinnad nylonlina kan göra.
Nej, inte kört med spinnare.
Haspla på haspelrullen med flätlina när du fyller på spolen. Hasplar av linan från spolen gör du vid varje kast....
Har du spolat på och spolat av linan flera gånger är risken mycket stor att du tvinnat linan 2 - 5 varv vid varje varv du vevar på rullen...
15:34. Lägg på flätlinan hårt på spolen.
Ett av mina äldsta tips!
"När du ska fiska med flätlina är det nödvändigt att den sträcks ordentligt vid påspolningen på rullen och helst bör linan vara våt när du spolar på den. Själv gör jag så här. Jag knyter på en hårt sträckande wobbler som en Cisco Kid 1800 i ena linänden. Sedan släpper jag ut hela linan bakom den långsamt gående båten. Nu blir hela linan våt! Sedan trär jag den andra linänden genom spöringarna på mitt spö och knyter fast linan på rullspolen. För att flätlinan inte ska glida friktionsfritt på spolen vid ett mothugg eller under drillning av fisk, spolar jag på ett 50-tal varv med nylonlina längst in på spolen. Nylon mot flätlina skarvas bäst med dubbel tubknut (Uni-Knot to Uni-Knot). Sedan kör jag båten så att Cisco Kid 1800 wobblern sträcker flätlinan hårt. Då kan jag också spola upp linan hårt och tätt på rullen."
Nu när hela din flätlina är tvinnad måste du släppa ut flätlinan utan bete och utan tafs bakom båten och köra cirka 15 minuter tills linan helt har neutraliserat sig....
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2017-10-30, 19:02.
Kommentera
-
Tack, ska prova!Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Martin;
Nu när hela din flätlina är tvinnad måste du släppa ut flätlinan utan bete och utan tafs bakom båten och köra cirka 15 minuter tills linan helt har neutraliserat sig....
Old Firehand
www.trumman.com
Kommentera
-
Ska prova detta också. Jag brukar dock sträcka ut linan med handen innan jag börjar veva.Ursprungligen postat av KattmanFörst: Gör som Leif säga! Sedan
När draget slår ner i vattnet, hur gör du? fäller bygel på rullen och veva, eller stoppa linan med pekfingret mot spolkanten för att sedan fälla bygeln?
Det senare hjälper till att sträcka upp eventuell löslina. Detta minimera så kallade vindknutar som annars gärna förekomma i form av små retliga lin nystor några meter från spötoppen.
Är det sådana du har problem med så testa pekfingret.
Jag förutsatt att du använda bra lekande.
Kommentera
-
Vi ska väl också säga att tunn J-braid har väldigt blandade resultat. Jag har bara dåliga erfarenheter av den tunnare varianten.
Men det låter nästan som det blivit något galet vid av och på-spolningen tycker jag och säkert som holden säger.
Hoppas du löser det.
Senast ändrad av gnutten; 2017-10-30, 19:46.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiior, 2024-12-28, 17:59
|
24 svar
1 280 visningar