Multirulle - grunda med nylon, varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle - grunda med nylon, varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Är man osäker på att spola fram och tillbaka så löser man det med en snabb visit till den lokala fotbollsplanen.
    Fyll flät + backing lagom, töm rullen över planen och gå tillbaka å knyt fast backingen på spolen. Veva, klart

    Kommentera


    • #22
      Tror inte TS behöver vända på linan , specen på hur mkt som går på är oftast med nylon & flät bygger betydligt mer .
      Antingen några meter nylon i botten eller en tejpbit eller trä linan genom ett par hål i spolen oavsett vilket så kommer det att funka & troligtvis får du inte på all flätlina .

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        troligtvis får du inte på all flätlina .
        Det här tycker jag är en av de störiga sakerna med att chansa. Snuttar av ett par tiotals meter lina som ligger och dräller på spolar.

        Kommentera


        • #24

          Cheap Fishing Tools, Buy Directly from China Suppliers:Plusinno Fishing Line Spooler Fishing Gear Multifunction Baitcasting Reel Spooler portable Fishing Line Winder spooler Enjoy ✓Free Shipping Worldwide! ✓Limited Time Sale ✓Easy Return.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av perch61 Visa inlägg
            Ja den såg riktigt bra ut. Fick man önska sig ngt mer så vore det ett fäste för en linspole där rullen sätts fast så man kan kan vända linan från linspole till linspole utan att behöva hålla i den ena av dem innan den slutligen vevas (gärna med skruvdragare och rätt mutterhylsa) upp på rullen rättvänd.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg


              15. Lägg på flätlinan hårt på spolen.
              När du ska fiska med flätlina är det nödvändigt att den sträcks ordentligt vid påspolningen på rullen och helst bör linan vara våt när du spolar på den. Själv gör jag så här. Jag knyter på en hårt sträckande wobbler som en Cisco Kid 1800 i ena linänden. Sedan släpper jag ut hela linan bakom den långsamt gående båten. Nu blir hela linan våt! Sedan trär jag den andra linänden genom spöringarna på mitt spö och knyter fast linan på rullspolen. För att flätlinan inte ska glida friktionsfritt på spolen vid ett mothugg eller under drillning av fisk, spolar jag på ett 50-tal varv med nylonlina längst in på spolen. Nylon mot flätlina skarvas bäst med dubbel tubknut (Uni-Knot to Uni-Knot). Sedan kör jag båten så att Cisco Kid 1800 wobblern sträcker flätlinan hårt. Då kan jag också spola upp linan hårt och tätt på rullen.
              Finns det någon särskild anledning till varför linan helst bör vara våt när man spolar på den?
              Innan jag åker till Åndalsnes för havsfiske inom mindre än två månader så kommer jag att spola på strax under 1,5km flätlina på tre rullar, och med tanke på att den resan kommer att belasta kontot med ett antal tusenlappar vill jag få linspolningen så bra som möjligt. För mig är dock inte fördelarna med att spola på linan våt uppenbara, därav önskemål om en vetenskaplig förklaring. Tack på förhand.
              All you need is Lubb.

              Kommentera


              • #27
                Det där har väl hängt med från dacronlinornas tid, men även de moderna flätlinorna suger åt sig en del vatten vilket gör dem kompaktare när luften mellan flätorna försvinner. Men någon vetenskaplig förklaring har jag inte.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Det där har väl hängt med från dacronlinornas tid, men även de moderna flätlinorna suger åt sig en del vatten vilket gör dem kompaktare när luften mellan flätorna försvinner. Men någon vetenskaplig förklaring har jag inte.
                  Så, om jag förstått det hela rätt;
                  Fördelen med att spola på linan blöt är att den spolas på tightare, och man får därmed också plats för fler meter lina på rullen. Stämmer det?
                  All you need is Lubb.

                  Kommentera


                  • #29
                    Är nog snarare så att man på så vis undviker att linan skär in i "löst" underliggande lina på spolen. Kan tänka mig att den saken är än viktigare när man pressar upp en norsk bjässe från 300m djup...

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Är nog snarare så att man på så vis undviker att linan skär in i "löst" underliggande lina på spolen. Kan tänka mig att den saken är än viktigare när man pressar upp en norsk bjässe från 300m djup...
                      Att linan inte skär in i underliggande lina på spolen är t.o.m viktigt när man råkar få en västerbottnisk insjögädda på två pannor på abborrmultirullen...
                      All you need is Lubb.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 814 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                      8 svar
                      611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      407 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Arbetar...
                      X