Daiwa J-braid X4 som allroundlina till mig och kidsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa J-braid X4 som allroundlina till mig och kidsen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa J-braid X4 som allroundlina till mig och kidsen?

    Tänkte rulla på nån prisvärd lina på mina och kidsens (5 och 7 år) rullar samt till kom backupprulle. Tänker lite good enough....
    Haspel allihopa med blandade storlekar.
    Från en Mitchell 500 till en Catana 4000. Har en Shimano ix1000 och en gammal Cardinal också. Blir nog en ny Daiwa Ninja 3000 också.

    Är Daiwa J4 vettig?
    Berkley Fireline är ju rätt billig också.
    Andra tips?



  • #2
    Daiwa är väldigt ojämn i kvaliten, väldigt många som har haft otur med den & det blir snabbt dyrt när man förlorar beten.
    Fireline är däremot en stark & pålitlig lina, aldrig hört någon klaga på att den inte håller


    Kommentera


    • #3
      Jag har använt Daiwa J-braid X8 och har inget negativt att säga om den. En vän köpte X4 till en av sina rullar och han är inte alls nöjd med den. Han har aldrig gått så många linbrott med någon annan flätlina. Fireline är ett säkert alternativ och många verkar ha den på kampanj just nu.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Daiwa är väldigt ojämn i kvaliten, väldigt många som har haft otur med den & det blir snabbt dyrt när man förlorar beten.
        Fireline är däremot en stark & pålitlig lina, aldrig hört någon klaga på att den inte håller

        Gäller det både X4 och X8? Den senare har flera på FS haft synpunkter (de går av lite hur som helst) men gäller det även X4?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Gäller det både X4 och X8? Den senare har flera på FS haft synpunkter (de går av lite hur som helst) men gäller det även X4?
          X4 har jag ingen erfarenhet av, 4 trådiga linor säljs inte så mkt då dom låter mer än 8 trådiga.
          Svårt att tro X4 skulle vara billigare & bättre

          Om priset är prio, då hade jag köpt biltemas flätlina.
          Vet flera som har provat den & den ska hålla riktigt bra

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

            X4 har jag ingen erfarenhet av, 4 trådiga linor säljs inte så mkt då dom låter mer än 8 trådiga.
            Svårt att tro X4 skulle vara billigare & bättre

            Om priset är prio, då hade jag köpt biltemas flätlina.
            Vet flera som har provat den & den ska hålla riktigt bra
            Ok men jag tänker att X4 trots allt är en annan lina och inte en "halv X8" utan den har nog en egen produktionsprocess som ger andra egenskaper...
            Men å andra sidan varför inte Power Pro? Den är billig och den har aldrig, förr i tiden när jag körde med den, givit mig eller många andra några problem... ok den lät lite i spööglorna...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

              Ok men jag tänker att X4 trots allt är en annan lina och inte en "halv X8" utan den har nog en egen produktionsprocess som ger andra egenskaper...
              Men å andra sidan varför inte Power Pro? Den är billig och den har aldrig, förr i tiden när jag körde med den, givit mig eller många andra några problem... ok den lät lite i spööglorna...
              Powerpro gör bra linor, men om du är villig att gå upp i pris då föredrar jag spiderwire stealth smooth 8.
              Den har jag på dom flesta rullarna idag allt från borre till multi.
              Den har allt man vill ha av en lina till bra pris.
              Kastar långt och problemfritt, tyst och den håller färgen bra

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                Powerpro gör bra linor, men om du är villig att gå upp i pris då föredrar jag spiderwire stealth smooth 8.
                Den har jag på dom flesta rullarna idag allt från borre till multi.
                Den har allt man vill ha av en lina till bra pris.
                Kastar långt och problemfritt, tyst och den håller färgen bra
                Samma här, PP "X4" är en bra 4-braid som är billig men även jag har gått över till 8-braid som t ex Spiderwire SS 8. Mitt tips om PP var till TS om han vill ha ngt billigare men helt OK.

                Kommentera


                • #9
                  Har bara haft negativa erfarenheter med x4 och x8, speciellt i tunnare dimension som går av för princip ingenting. I samma prisklass så tycker jag spiderwire eller vanlig fireline är flera klasser bättre.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har haft riktigt dåliga erfarenheter av J-braid fast deras x8. Vet inte om deras x4 är bättre fast de seriösa recensioner jag sett på nätet verkar indikera att den skall vara helt ok.

                    Själv kör jag denna lina sedan ett par år tillbaka på alla rullar. Inte haft några problem alls och då kör jag ändå cirka 50 pass om året. Faktiskt den bästa linan jag testat hittills och då har jag testat samtliga stora märken.

                    https://www.amazon.co.uk/Saratoga-8S.../dp/B07739QBZK

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 835 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 378 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    278 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X