Linors olika tjocklek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linors olika tjocklek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Linors olika tjocklek

    Hej idag fick jag hem 2 nya linor men blev fundersam , en sufix 131 0,148 och en Spider wire stelt smoothie 12 0;9 .
    Skulle ha sufixen till havsöring men efter att ha jämfört linorna sida vid sida så är spider wire grövre än suffixen.
    Det är ju något som inte stämmer med våra måttangivelser eller? Sufixen ska ta 8,1 kg och Spiderwire 7,5
    tänke jag till abborre va gör man?

  • #2
    Linor från olika tillverkare är svåra att jämföra och att då tro sig få ett rättvisande resultat. Det har att göra med deras olika tillverkningsmetoder och linmaterial, samt hur hårt trådarna flätas samman. Att jämföra olika lintjocklekar från en och samma tillverkare bör dock ge ett rättvisande resultat men inte om man jämför linor som uppges ha liknande värden men har olika tillverkare. Man får då istället försöka klura ut vilken lina som totalt sett har de bästa egenskaperna för just det fiske man avser att utöva.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Ska du ha en lina som faktiskt visar rätt mått får du gå över på japanska Sunline. 0,173 mm är ungefär lika tjock som andra märkens 0,12 (eller Pure Fishing-märkens 0,10). För övrigt väldigt trevliga linor att fiska med tycker jag.

      Kommentera


      • #4
        Satte på Spiderwire stealth smooth 12 0,13 mm på en grund spole och fick inte på hälften så mycket lina som jag ville.
        Linor som jag vet stämmer bättre enligt angivelse är Daiwa morethan ex 12 och Svartzonker pro horizon x9.
        Har även en Daiwa tournament evo+ x8 som jag ska testa.

        Kommentera


        • #5
          Frågan har stötts och blötts både här och där... Att japanska linor generellt är ett par tre dimensioner tunnare IRL än motsvarande amerikanska vid samma angivna mått har man förstått, Gore 131 möjligen undantagen.

          Denna tråd och liknande kan ge viss hjälp (om man orkar läsa hela, lite drygt...)
          Helst borde man nog köpa lina i butik och jämföra med en frisk stump lina av den man vill byta för att landa någotsånär rätt eller ev. fråga butiken. Jag tror lintillverkare vill ha det så här, felköp blir merköp...

          Kommentera


          • #6
            Ja men har man då ingen butik på nära håll så är nätet bra
            den enskilde handlaren kan man inte skylla på heller han märker
            ju inte spolarna. Helt rätt får bli en beställning till.

            Kommentera


            • #7
              Ja svårare förstås med långväga butik men om man ringer en butik och t ex säger att man har lina X i dimension Y och vill ha en liknande i diameter, ev egenskaper så borde de kunna ge ett hyfsat svar om de kan linor och de borde de som hanterar bl a linor dagarna lång... och dessutom torde fiska flera av dem.

              Och som sagt denna tråd ger viss vägledning. Lycka till med lininköpet, berätta gärna vad det blev och vad det enligt dig motsvarar, till hjälp för andra "linvilsna"

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Ska du ha en lina som faktiskt visar rätt mått får du gå över på japanska Sunline. 0,173 mm är ungefär lika tjock som andra märkens 0,12 (eller Pure Fishing-märkens 0,10). För övrigt väldigt trevliga linor att fiska med tycker jag.
                ja för under 0.17 kan man inte ha sunline. Men Shimano Kairiki G5 1 0.13 mm är tunn och bra. men den är en sjunkande flätlina

                Kommentera


                • #9
                  Varför ”kan man inte ha” Sunline under 0,17? Finns ej eller en genuint labil lina i tunnare dimensioner?
                  Din G5:a, hur förhåller den sig i reell, iaf upplevd dimension till t ex Sunline 0,17 eller annan lina?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Varför ”kan man inte ha” Sunline under 0,17? Finns ej eller en genuint labil lina i tunnare dimensioner?
                    Din G5:a, hur förhåller den sig i reell, iaf upplevd dimension till t ex Sunline 0,17 eller annan lina?
                    det blir rejäla vindbågar om det blåser om man har under 0.17 i sunline. Det gorde inte shimanos 0.13mm eftersom den är tyngre.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X