utfyllnadslina predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

utfyllnadslina predator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• utfyllnadslina predator

Hallå tänkte om någon vänlig själ skulle vilja ge lite råd om hur mycket lina samt dimension (nylon) man skall ha under flätlinan på ambassadeur predatorspolen.. tänkte ha 135 m flätlina med ung 0.32mm

vore sjukt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med detta =D

Lägg först på flätlinan på spolen, ta sedan och fyll upp med nylon, spelar inte så stor roll vilken mm. kanske 0:35-0:40 spola sedan av linan igen och vänd på paketet med nylon underst......

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Lägg först på flätlinan på spolen, ta sedan och fyll upp med nylon, spelar inte så stor roll vilken mm. kanske 0:35-0:40 spola sedan av linan igen och vänd på paketet med nylon underst......
      Det är ganska omständigt, men det blir jävligt bra efter de. 0.40 tycker jag är för grovt a grunda med.. bara blivit knas när jag använd det. tror jag har 0.25-0,30 nylon på min rulle. Kanske ca 15m nylon orkar inte spola av och kolla just nu.

Men gör som jörgen nämnde blir rätt linmängd då. kom dock ihåg att när du drar på nylonen över flätlinan så håll ryck som om du ska lägga linana på riktigt. annars fluffar nylonen och det ser bra ut men när du vänder på grejerna så fattas det en del jämfört med vad du mät ut.

Kommentera

Vill minnas att jag har ca 20-25m 0.30mm nylon och en spole PP 0.32mm (135m)

Kommentera

Ursprungligen postat av torsk Visa inlägg
          Vill minnas att jag har ca 20-25m 0.30mm nylon och en spole PP 0.32mm (135m)
          Då kanske mina 15 meter med 0.25 eller 0.30 stämmer då jag kör strike wire 0.36?

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
            Då kanske mina 15 meter med 0.25 eller 0.30 stämmer då jag kör strike wire 0.36?
            Låter rimligt!

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Det där fungerar bara om backingen och huvudlinan fyller ungefär lika snabbt. Om det skiljer mycket på hur fort linan fyller blir det större skilnad när man vänder linan med överraskande resulta. Linan bygger inte linjärt utan "deaccelererar" ju längre ut på spolen den kommer, för varje varv blir skillnaden mindre och mindre mot föregående varv.

Ett omständigt sätt är att mäta sig fram. Spola på hela huvudlinan, mät diametern med ett skjutmått (d1), spola av tio meter och mät igen (d2), spola av tio till, mät igen, ta fyra mätpunkter ,och ta ett snitt (x mm) av hur mycket diametern krymper för varje tio meter på dom yttersta 30 meterna.
              Mät diametern (y mm) pä rullen så högt du vill fylla.
              Om du har 110 meter av huvudlina, fyll backing till en diameter på y-11*x, och lägg på huvudlinan.

Svårigheten är att mäta tillräckligt noga, det blir lätt lite fel på mätningen, därför bör man ta flera mått och ta ert medel.

Nog med matte.

Ska du bara byta lina och har samma diameter på huvudlinan idag så är det bara att fylla backing till samma diameter du har idag...

Fyller backing och huvudlina ungerfär lika fort så funkar det att vända linan...
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Det där fungerar bara om backingen och huvudlinan fyller ungefär lika snabbt.
                Har hittills fungerat alla gånger jag gjort och mina kompisar gjort det, visst blir det fler meter lina per varv ju längre ut på spolen man kommer men det förändrar väl inte på något sätt total-volymen på spolen?

Detta självklart under förutsättning att man spänner linan likvärdigt båda gångerna man spolar på.
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-17, 12:46.

Kommentera

Tack för många tips, de e bara att prova ngt av dessa och se vad som blir bäst, ännu ett litet tag kvar tills jerksäsongen drar igång så man hinner nog få ordning på de!:-) fler tips är ännu välkomna:-)
                  Återigen tusen tack!
                  Skitfiske på er alla!

Kommentera

beror på hur man ser på´t
                    nejmen, bror min har inte fått i båten än.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 274 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf