Montera backspärr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera backspärr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montera backspärr

Har köpt en original backspärrshake och stift till en Ambassadeur och skall montera detta. Frågan är hur man nitar fast stiftet? Med en vanlig nitpistol?
    Senast ändrad av Rick; 2012-03-18, 12:37.

Haken ska hamras fast med hammare och körnare. Demontera rullen så du kommer åt att nita fast haken. Själv borrade vi ett hål som var aningen större än haken i ett alufyrkantsrör och stoppade ner haken i hålet, trädde ner skivan över haken, slog ett par slag med körnaren i änden på haken och fullföljde operationen genom att slå försiktigt på änden av haken tills den var platt.

Kommentera

Här har du en annan variant, men jag vågar inte garantera hållbarheten: https://www.kalamies.com/foorumi/vie...php?f=8&t=3856

Kommentera

Smart med aluminium Jester Burk. Gjorde precis som du, dock med rostfritt och det lämnade lite märke om man nu ska vara petig. Se till att du har någon som hjälper dig hålla bara. Jävligt krångligt att göra det själv

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Haken ska hamras fast med hammare och körnare. Demontera rullen så du kommer åt att nita fast haken. Själv borrade vi ett hål som var aningen större än haken i ett alufyrkantsrör och stoppade ner haken i hålet, trädde ner skivan över haken, slog ett par slag med körnaren i änden på haken och fullföljde operationen genom att slå försiktigt på änden av haken tills den var platt.
          Jag hänger nästan med Du menar att hålet är lite större än pinnen i den långa änden så stiftet hänger i fyrkantsröret i den runda "basen"? Vad använder du för körnare sen? Spetsig, hålspets? Krävs det mycket kraft att få niten att platta till sig? Sätta fyrkantsröret i ett skruvstäd? Dimensioner på fyrkantsröret?

Kommentera

Precis så, stiftet in i hålet.Det är inget övervåld som krävs, bättre att knacka till lite lätt ett par gånger så att stiftändan börjar plattas ut. Vi använde en spetsig körnare men var försiktig när du knackar så att du inte slinter på vitala delar. Röret var ungefär 25mmx25mm längden spelar inte så stor roll, inte bredden heller, huvudsaken är att röret står still när man knackar. Skruvstäd låter ju stabilt och bra, själv lade vi bara röret mot bordet när polaren höll i grejerna och jag knackade dit stiftet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Precis så, stiftet in i hålet.Det är inget övervåld som krävs, bättre att knacka till lite lätt ett par gånger så att stiftändan börjar plattas ut. Vi använde en spetsig körnare men var försiktig när du knackar så att du inte slinter på vitala delar. Röret var ungefär 25mmx25mm längden spelar inte så stor roll, inte bredden heller, huvudsaken är att röret står still när man knackar. Skruvstäd låter ju stabilt och bra, själv lade vi bara röret mot bordet när polaren höll i grejerna och jag knackade dit stiftet.
              Nu är jag helt med, då ska det inte vara några problem. Tack för infon!
              Trodde jag skulle kunna fixa det idag hemma på köksbordet men då monterar jag ihop den igen och tar med den till jobbet där allt nödvändigt material finns. Fick dock petat i nya keramlager, alu-tumgrepp, lättad spridare+keramknivbult, och en komplett Smooothdrag kolfiberbroms så nån nytta blev det Det är ju bara reservrullen (5601SSC3) så mer trim än så blir det inte...eller...?

Kommentera

Inlägg #2...
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ännu bättre instruktion och med bilder därtill.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                  Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                  41 svar
                  32 330 visningar
                  18 gillar
                  Senaste inlägg Micki.S