daiwa megaforce 100tshl - bromsen skriker och bråkar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

daiwa megaforce 100tshl - bromsen skriker och bråkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• daiwa megaforce 100tshl - bromsen skriker och bråkar

Hej!

Köpte en Daiwa megaforce 100tshl före jul, och innan jag ens har hunnit ut på ett fiskepass med den så börjar den att krångla. Bromsen är ojämn och skorrar/gnisslar och har sig. Drar man ut linan fort så är den helt ok, men drar man lite långsammare så känner man direkt att det knarrar och hela spöt skakar.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Var inne i min lokala fiskebutik, och killen bakom disken rekommenderade att smörja bromsen med fett(!). Han sade att det låter som tvärtom jämfört med vad man ska göra, normalt sett ska det ju inte komma fett eller olja i närheten av bromsen. När jag undrade om man kunde smörja med grafit från blyertspenna som på en ambassadeur sa han att det också går bra. Vad tror ni?

Tänkte plocka isär den och titta ikväll, imorgon måste det vara ok för då ska jag ut på årets premiärpass!

Gå till en annan butik ! Jag skulle reklamera direkt. Du ska inte behöva meka med den när den är ny !

Kommentera

Låter som "han" på butiken inte kunde ett smack!
      Har rullen legat med bromsen åtdragen? Bromsen på megaforce är inte i världsklass, men ska fungera skapligt så vidare inte skivorna legat i kläm en längre tid.
      Ha de det , skulle jag plocka ner det och ge en MAGER behandling med Cals reel grease. Lungrens har det(bland andra).

Kommentera

Liten uppdatering:

Rullen är från USA, så det blir svårt att reklamera. Var en ebayrulle för 450 kr, så jag orkar inte skicka fram och tillbaka!

Den har inte legat med bromsen åtdragen. Däremot såg jag när jag öppnade upp den att det var helt fullt med fett/olja. Det bokstavligen rann om alltihop. Rengjorde någorlunda och smorde in med ett supertunt lager fett. Hade inte Cal's så jag tog rullfett från abu. Nu är bromsen mjuk och fin, och låter ingenting. Den har blivit lite svagare, men det går fortfarande att ställa den så hårt att man inte kan dra ut lina utan att skära sig.

Det var en riktig pärs att ta isär den och sätta ihop den igen. Jag har oljat en ambassadeur 1 gång tidigare och tyckte att det var krångligt. Detta var hundra ggr jobbigare :P

Kommentera

Har haft liknande problem, lät lite som om man ströp en katt när man kastade ut. Visade sig vara en liten fjäder som hade släppt inuti rullen (motsatta sidan av veven) men det va inga problem att sätta tillbaka den, problemet kom till när det var dags att montera ihop rullen igen....den ligger fortfarande i 1000bitar...

Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 790 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden