Liten räkneverksrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten räkneverksrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Liten räkneverksrulle?

Är på jakt efter en mindre räkneverksrulle. Skall användas till lättare havsfiske och glindring (gös och gädda). Helst bör rullen inte kosta mer än 6-700 kr.

Hittade Okumas XPD Pro 20 som jag blev lite sugen på. Ångrade mig dock när jag fick veta att den har det där enorm jobbiga tickandet vid invevning (varför går det inte att stänga av på Okuma???).

Har ni några tips?

Om någon har en till salu kan det även vara intressant.

Om du menar knarrsignalen så går den jättebra att stänga av på Okuma. Jag har den äldre varianten i både storlek 20 och 30 och det går mycket bra att stänga av knarren. Genom att trycka ned eller dra upp (minns ej) den lilla metallknappen på vänster gavel.

Kommentera

Okuma funkar fint till trolling. Men är nog de sista ja skulle ta med på en havsfisketur. Daiwa accudeepth finns ju i 2 storlekar o brukar gå o hitta för extrapris.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Är själv på jakt efter exakt samma! Kör idag okuma 20DX, men tycker inte det är nån jätte rolig rulle.

Ljudet du nämmner är väl förmodligen avsaknaden av IAR lager??
        Enda rullen jag kännt på som inte har det fenomenet är Amb 6500 lc och den har iar lager.
        Kommer förmodligen köpa såna vad det lider, grymt mysiga rullar.

Men priset är ju lite i överkant, fått ner dom till 1100:- om jag handlar 6 stycken, 1000 styck vid köp av 10.

/// Mikko

Kommentera

@Fripps Är du säker? Jag ringde Olssonsfiske och de sa att knarren finns där och att den inte går att stänga av? Går den att stänga av blir det beställning direkt!

Havsfiske och havsfiske. Nu på sommaren kör vi lite lättare havsfiske med pilkar på ca 100g, får mest torsk på 1-3 kg och till det skall rullen väll duga. Men i 9 fall av 10 kommer den användas till glindring efter gös och gädda.

Till det riktiga havsfisket kör jag Shimano Calcutta 700...en riktigt härlig rulle!

Kommentera

har provat okuma 20dx och där går ju knarren att stänga av med den runda metallpluppen på vänster sida, man drar den upp eller ner. har själv besällt nya okuma classic xp pro 20 så jag hoppas det är samma på den.

kollar man på bilden så ser det ju ut att sitta en knapp för knarren på den också.

Click image for larger version

Name:	Okuma-Classic-XP-Pro-20-Linecounter-XPD-20D-2bb_1005.jpg
Views:	1
Size:	9,8 KB
ID:	1763371

Kommentera

Tror inte ni pratar om samma "knarr" har svårt att tro det är själva knarrsingnalen ts menar. Är nog snarare "klicket" när spolen roterar över spärren som låser den.

Blir typ fyra klick på ett vevtag.

/// Mikko

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 776 visningar
              0 gillar