Testade lite rullar idag! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testade lite rullar idag!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ledsen att jag hade tillfälliga synproblem ! Tack mansson för det uttrycket!

Jag trodde att vi pratade ett avid på 1 oz och inte ett 1/4-3/4 oz spö, dvs 7-21g, så nu förstår jag resultatet lite bättre. Man ska ta vad de säger i fiskebutiken med en nypa salt och testet är ett bevis på det.
    Detta test visar att klingan är maxat redan vid 20g och det finns inget pulver kvar i klingan för att kunna få iväg 30g till några bra kastlängder, så rullarna gjorde jäkligt bra ifrån sig, måste jag säga. I detta fall rullar med lättare spolar gynnas för att man behöver mindre kraft för att få max snurr på de. Skulle dessa rullar sitta i ett 11 fot 10-50g och kasta samma beten, då skulle resultatet se annorlunda ut. Det är jag säker på.

Häls /T
    Senast ändrad av tonyex; 2012-11-09, 10:32.

Kommentera

Ja ja,men behöver man kasta så mycket längre än 70m då?
      Man hinner ju lessna innan man vevat in.:-)

Kommentera

Detta test visar att klingan är maxat redan vid 20g och det finns inget pulver kvar i klingan för att kunna få iväg 30g
        Bra att du kan st-croix spö ...

Jag hade tänkt ge dom rådet att vända rullen 90 grader lägga tummen i skarven mellan gavel och spole se till att spötoppen kommer så långt ner mot marken som möjligt bakom dom och dra på utav helv...men om dom gör det kanske inte spöet mår så bra.

Kommentera

Man skulle säkert kunna få väldigt olika resultat i ett sånt här test beroende på spö osv. Det intressanta för min del med testet var att se hur revosarna klarade sig mot curadon på just detta spö eftersom jag fiskar mestadels med beten på 17-22g och jag tycker dom stod sig väldigt bra mot motståndet, sen är det mest en fråga om vad man gillar för rullar.
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
            Ja ja,men behöver man kasta så mycket längre än 70m då?
            Man hinner ju lessna innan man vevat in.:-)
            Nu känner jag inte igen den gamla elcamino. //A

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
              Man skulle säkert kunna få väldigt olika resultat i ett sånt här test beroende på spö osv. Det intressanta för min del med testet var att se hur revosarna klarade sig mot curadon på just detta spö eftersom jag fiskar mestadels med beten på 17-22g och jag tycker dom stod sig väldigt bra mot motståndet, sen är det mest en fråga om vad man gillar för rullar.
              Ja, du grynning, jag vet vad du var ute efter. Det har jag bra koll på.
              Men du vet hur det är med HÖ fantasterna , 70 meter det är ingångslängden för de flesta av dem.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Ja, du grynning, jag vet vad du var ute efter. Det har jag bra koll på.
                Men du vet hur det är med HÖ fantasterna , 70 meter det är ingångslängden för de flesta av dem.

//T
                Jo vi har ju diskuterat det en hel del och vi ser ju lite olika på hur ett spö ska kännas. Hur som helst är jag nöjd, man borde kunna pressa ur några meter till på revo rullarna med en tunnare lina. Annars får man väl ta fram haspelsetet igen... NOT!!

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                  Jo vi har ju diskuterat det en hel del och vi ser ju lite olika på hur ett spö ska kännas. Hur som helst är jag nöjd, man borde kunna pressa ur några meter till på revo rullarna med en tunnare lina. Annars får man väl ta fram haspelsetet igen... NOT!!
                  95m.... ;-)

( Äh,skojar bara.. :-)
                  Senast ändrad av ElCamino; 2012-11-09, 14:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                    95m.... ;-)
                    Det är inte länden som räknas... ;p

Kommentera

Min subjektiva bedömning är att detta spö har begränsningar i sig som gör att vissa rullar kan inte vissa hela sin potential och det har inget att göra med hur spöt känns för att är detta spö "det spö" man vill ha, då har du gjort ett mkt bra val!

I så fall ska man köpa en lite mindre fiskerulle som matchar spöt väl, t. ex. en curado 51E eller motsvarande för en sådan rulle är ett mer lämpligt alternativ än en revo premier eller en curado 200, bara en tanke.

Så välkommen till Tonyex live-guide för att köpa fiske utrustning !

Häls //T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 153 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf