Rocket 5500 årsmodell 2001 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rocket 5500 årsmodell 2001

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rocket 5500 årsmodell 2001

Har precis köpt en gammal 5500 ca pro rocket från 2001, i skick som ny, ser aldrig använd ut. Började plocka isär den direkt och såg inga vikter på centrifugalbromsen (2pinnars) borde det inte vara det.? Har inte använt ambassadeurer innan men har ju läst en del här på forumet och förstått att det borde sitta där.

Frågan är egentligen om jag skall fixa nya vikter från ABU eller om man skall satsa på en ny 6 pinnars från UT reel som jag har förstått skall vara bra. Är det dessutom värt att skaffa en karbonbroms till den? Hur mycket är det värt att göra med en sån här rulle (frugan tycker säkert att allt är onödigt med hänsyn till antal fångade fiskar, så budgetfix är bra!)

Förslag på prisvärt och billigt gäddspö för vikter upp till 100 gr 8-9 fot?

Tacksam för synpunkter//Vikkan

Abu säljer samma 6 pinnars c-broms men pinjongen måste även bytas om den ska passa.
    Carbon matrix bromslameller kostar inte många kronor, det ska du definitivt kosta på den.

En sådan rulle finns inga begränsningar i budgeten för...

Lundgrens har allt du behöver, bra att handla av också.

Ang. spö, så använder jag ett Grim Reaper 9fot -110g som jag är extremt nöjd med!

Lycka till!

Kommentera

Tackar för detta, skall nog kontakta Lundgrens...
      Har tittat på det spöt tidigare( läbbigt fint) men det ligger nog utanför min frus budget och jag vill ju ändå vara en ansvarstagande familjefader...

Fler förslag?

Kommentera

Savage gear MPP eller gamla MP Pro ligger bra i pris.

Kommentera

Kanske är lösa vikter på den modellen..Du såg inte om de trillade den när du tog isär?
          Är rullen svart?

Kommentera

Jo det är nog lösa vikter på den, men jag var noga att kolla det vid isärtagande. Förre ägaren hade skruvat isär den när den var ny och påstod att han bara hade fårr skatbon när han kastat så man kan ju gissa vad som fattades. Är det värt att byta till 6 pinnars eller räcker det att skaffa nya vikter som borde kosta i stort sett 0 från ABU. Kommer jag som amatör märka någon skillnad? Samtidigt vill jag ju ha bra grejer...

Rullen är "borstat silverfärgad"

Lutar nog åt ett savagegear spö men tar tacksamt emot fler förslag.

Kommentera

MP Pro hittar du billigt på första bästa webshop.

Sitter det 2-stift i rullen så tycker jag du ska göra en köpesannons här på forumet.
              Det finns säkert någon som har sådant liggandes och skräpar hemma för typ ingen peng alls.
              Ska du handla bromslameller av Lundgrens så satsa direkt på deras Smoothdrag lameller.
              Då har du helt plötsligt världens bästa slirbroms

Kommentera

Sv: Rocket 5500 årsmodell 2001

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                MP Pro hittar du billigt på första bästa webshop.

Sitter det 2-stift i rullen så tycker jag du ska göra en köpesannons här på forumet.
                Det finns säkert någon som har sådant liggandes och skräpar hemma för typ ingen peng alls.
                Ska du handla bromslameller av Lundgrens så satsa direkt på deras Smoothdrag lameller.
                Då har du helt plötsligt världens bästa slirbroms
                satt precis och skulle fråga vilka lameller man skulle ha.. tack! :-)
                vad är det för skillnad på de två som finns hos Lundgrens?
                hade tänkt byta de i min Amba JB och Rocket.

är här förresten någon här som vet något mer om TG´s Rocket Spool? (finns också hos Lundgrens)
                passar den en Rocket?

Kommentera

Ursprungligen postat av opersson Visa inlägg
                  satt precis och skulle fråga vilka lameller man skulle ha.. tack! :-)
                  vad är det för skillnad på de två som finns hos Lundgrens?
                  hade tänkt byta de i min Amba JB och Rocket.

är här förresten någon här som vet något mer om TG´s Rocket Spool? (finns också hos Lundgrens)
                  passar den en Rocket?

Om du har nyare rullar behöver du inte byta bromslameller.De är bra!Lägg då pengarna på de slipade brickorna från Smoooth drag.

Spolen passar rocket.Men skulle aldrig köpa en...

Kommentera

Problem:
                    Hur mycket är det värt att göra med en sån här rulle (frugan tycker säkert att allt är onödigt med hänsyn till antal fångade fiskar, så budgetfix är bra!)
                    Lösning:
                    Betala kontant, pilla bort prislappen och släng kvittot.

Problem:
                    men det ligger nog utanför min frus budget och jag vill ju ändå vara en ansvarstagande familjefader...
                    Lösning:
                    Jag är själv familjefader och anser att som ansvarstagande familjefader är det min plikt att föra Ambassadeurtraditionen vidare och se till att barnen kan ärva en samling exklusiva Ambassadeurrullar.

Problem:
                    5500 ca pro rocket
                    Sätt i original 2-stiftvikter. För de kastvikter du tänkt dig, 100g, fungerar de utmärkt.
                    Det är inget större fel på orginal slirbromsen. Duger utmärkt till gäddfiske.
                    Använd rullen som den är. Vänta med uppgraderingar tills du fiskat några pass med rullen.
                    Lägg pengarna på ett spö istället och tiden på att öva dig på att kasta.
                    Grim Reaper är ett trevligt spö, men dyrt. Savage Gears spön är bra, kolla efter extrapris.

Vill du absolut pilla på rullen så kolla på www.utreel.com klicka på "Rulltrim för under 100 kronor". Att planslipa bromsbrickorna och preparera dem med blyerts gör underverk med originalbromsen.

Sen är det klart att ett Grim Reaper, 6500 rocket, UT pike performance, kullagrad blå vev, extra backspärr , lättad linspridare och kolfiberbroms är en en ganska trevlig kombination. Har dock inte orkat montera backspärren och bromsen än. Originalbromsen duger bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 369 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S