Trimma 5500CS PRO ROCKET eller 6500CS PRO ROCKET - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma 5500CS PRO ROCKET eller 6500CS PRO ROCKET

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimma 5500CS PRO ROCKET eller 6500CS PRO ROCKET

Hej Alla Glada!

Har i min Ambassadeur arsenal bl a ovanstående rullar (5500CS P R - 090110/20 samt 6500CS P R - 090010/2)
    Hur hade Ni gjort. Jag är nyfiken - vilken hade Ni valt att trimma med ett lämpligt UT kit?
    Reel eller Pike Performance..
    Skall mest användas i insjö efter gädda/ gös - vanligt spinn samt jerk.
    Kanske nån tur till kusten med....

Nästa fråga: Vilken lina tycker Ni passar bäst för resp. rulle med tanke på ovanstående kriterier.

Hittade lite inspiration på nätet:
    "Exempelvis med en Ambassadeur 6500CS Pro Rocket och ett 11 fots Pike Furusund med Sportex Carbon/Kevlarklinga och 0,36 mm PowerPro spectralina samt ett 60 grams drag eller wobbler kastar du betydligt längre än med en 5500CS Pro Rocket med samma spö, lina och bete.

Går du ner i lindiameter till en 0,23 mm PowerPro spectralina samt använder samma 11-fots spö och samma 60 grams bete kan du kasta lika långt eller ännu längre med 5500CS Pro Rocket-rullen."

Jepp - nu blir det fritt tyckande igen från era erfarenheter:

Tänkte strukturera upp svaren lite (om nu någon mer rulltomte läser denna tråd) ..
    Svara gärna tex:
    1 . Vilken rulle hade ni valt att trimma - samt Er motivering.
    2. Favo. lina till 5500
    3. Favo. lina till 6500

Ha en bra dag!

Mvh
    //Anders

1 5500:an då 65:an säkert används med tyngre beten.Det finns ju vissa saker att byta ut på 65:an också...

2 Powerpro 0.28

3 Powerpro

Kommentera

Har precis trimmat min 5500 rocket med UT-Musky & en 6,3 utväxling & jag använder den till mest att jerka .

Stod mellan Pike & Musky men eftersom man får jämnare , starkare & mer hållbarare broms med musky trimmet så valde jag musky . Ska även på en lättare lin spridare & kullagrad vev

Lina då gick jag på Old Firehand rekommendation 0,36 Powerpro till 5500 , har haft Powerpro på tidigare rulle så jag vet att den är bra .
      Tror han rekomenderar 0,41 till 6500

Jag skulle börja med den rullen du använder mest , övertygad om att du kommer att trimma den andra också ;o)

Kommentera

En intressant tråd!
        Har inga ledande svar att ge på dina 3 punkter..men lite info som du kan ha med dig.

Ang. lina
        Jag ha Reel Performance spole till 6000-rulle och där har jag 135m PP S8S...blir "lagom" fylld, det kanske kan ge en vink om trimspolval kontra rullval, med andra ord, se till att få plats med så mycket lina som du önskar!

Nu vet jag inte exakt hur tålig 0,23 mm PowerPro spectralina är men jag vågar nog lova att om du får ett skatbo med 60g bete i hög hastighet så ser du inte det betet mer.
        Som liten jämförelse, jag har kastat av 0,19 Stw Extr med 28g Toby, mer än en gång.
        Vill du, så kolla den här tråden som jag skapade efter mina förlorade "Toby's"

Förresten, välkommen ner i trimträsket!

Edit;
        Jag hade trimmat 5000-rullen och använt den till lättare beten, det är där som rulltrímmet ger mest valuta för pengarna.
        Troligen använt RP med PP 0,23

6000 hade jag gjort kliniskt ren och smörjt med "rätt" olja samt bytt till keramisk knivbult.
        Hade använt den i original med tyngre beten, PP 0,32
        ...strax efter hade den blivit trimmad den med....beroendet..

Båda hade fått ny kullagrad vev, go känsla när jag vevar är mycket viktig för mig.
        Senast ändrad av KeBa; 2013-02-20, 13:50.

Kommentera

Hej Kenneth!

:-) Tack för bra synpunkter. (och självklart till Er andra med - uppskattas!!)

Vi har pratat förrut ang. Amb.... främst angående 2500... Så jag är redan i trimträsket...;-) Det är rätt kul..!!

Ha det gött!

Mvh
          //Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
            Hej Kenneth!

:-) Tack för bra synpunkter. (och självklart till Er andra med - uppskattas!!)

Vi har pratat förrut ang. Amb.... främst angående 2500... Så jag är redan i trimträsket...;-) Det är rätt kul..!!

Ha det gött!

Mvh
            //Anders
            Ahaaa....!
            Jo, 25'or ligger varmt om hjärtat..
            Jag vågar inte snegla på andra modeller/varianter....jag riskerar att bli ruinerad!

Hoppas att fler kommer med svar och synpunkter på dina funderingar, intressant som sagt!

Kommentera

Vet ni hur det blev.....

INGET trim till varken 5500 eller 6500.....Hade riktig flax och kom över en helt ny, aldrig använd (men den var köpt 2009 - med

kartong, alla papper, red label olja + grease + helt nypåspolad flätlina 0,31 som aldrig sett vatten)

Ambassadeur 5500C Sunset Orange UT Pike Edition fullsmetad både inne och ute med godsaker till ett helt otroligt pris..

Ibland skall man ha lite tur....

De ovanstående kan nog få lite keramiska knivbultar osv så småningom... men de är ändå så jädra goa org!!

Ha en bra dag !!

Mvh
              //Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
                Vet ni hur det blev.....

INGET trim till varken 5500 eller 6500.....Hade riktig flax och kom över en helt ny, aldrig använd (men den var köpt 2009 - med

kartong, alla papper, red label olja + grease + helt nypåspolad flätlina 0,31 som aldrig sett vatten)

Ambassadeur 5500C Sunset Orange UT Pike Edition fullsmetad både inne och ute med godsaker till ett helt otroligt pris..

Ibland skall man ha lite tur....

De ovanstående kan nog få lite keramiska knivbultar osv så småningom... men de är ändå så jädra goa org!!

Ha en bra dag !!

Mvh
                //Anders
                Grattis till en bra affär!
                ...men det är nog bara en tidsfråga innan du blir sugen på att trimma de andra!

Kommentera

Tjena Kenneth!!

Tanx....

Säger inte emot dig....

Mvh
                  //Anders

Kommentera

Trimma 5500CS PRO ROCKET eller 6500CS PRO ROCKET

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                    Grattis till en bra affär!
                    ...men det är nog bara en tidsfråga innan du blir sugen på att trimma de andra!
                    För det går ju inte att ha otrimmade rullar hemma, det bara funkar inte....

Nästa steg är att köpa rullar bara för att trimma...
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 892 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf