Trimma ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimma ambassadeur

Hej på er!
    Har en fundering om abu trim i jämförelse med ut/ reelman trim
    Jag har en 2500c och en 5500 cs ombyggda med trim och lite annat gott. detta från ut.
    Hur fungerar abu spolen mot ut spolen.
    Jag har ytterligare en 5500 pro rocket som jag går i funderingar att trimma.
    / Ingemar

Abus spole är ju full av hål för att få ned vikten som gör att vatten sugs in i lagren som efter en tid rasar. Konstant underhåll..
    Vill minnas att Herr UT totalt sågade den pga dess utförande.

Kommentera

Jag har med hört det. Ville ändå ha lite respons på om det är mer skillnad. Jag har snurrat på en rulle med Abu trim men inte i verkligheten som jag använt ut. Tänkte mig att utröna alla olika aspekter på ämnet. Tack så länge.

Kommentera

spelar ingen roll om den tar in vatten, kör du med trimmade lager är det genomgång/smörjning efter varje pass ändå.
        och hur ofta tömmer man spolen på ett pass så det börjar komma in vatten?

Kommentera

Det jag skulle vilja veta är hur abus trim fungerar i längden och jämfört med ut-trim.
          ut-trim har jag testat några år

Kommentera

Är det hål i spolen så är det bara att grunda den med gängtejp, då behövs ingen nylon innan flätlinan heller.

Många high performance rullar har hål i spolarna.

Jag säger inte att Uffe (UT) har fel, bara att problemet inte är något större problem.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Är det hål i spolen så är det bara att grunda den med gängtejp, då behövs ingen nylon innan flätlinan heller.
              Tack för tipset, jag har bundit flätlinan direkt i hålen och kört med enbart flätlina, det resulterade i att hela linpaketet delade sig och blev till ett U på spolen dock utan skatbo eller tendens till tendens till att skära, efter det har jag alltid grundat med nylon men aldrig funderat på tejp för att hålla linpaketet på plats .....

Kommentera

Håller med Nito. Spelar ingen större roll om det är hål i prylarna. Vill man ha riktig speed på grejjerna. Är det genomgång efter varje pass som gäller. Kör man dessutom med oljad skruv, så får man ju även bättra på det skiktet under passet om man kastar mycket. Kanske inte så vackert ABU trimmet, men det rullar på bra. Har lagrena som ingår i trimmet i en CT och den kastar som f-n

Kommentera

Spelar ingen större roll om det är hål i prylarna.
                  Recorden har också hål i spolen, förvisso kommer inte vattnet in genom spolen på den med tack vare den kupade gaveln blir en ganska ansenlig mängd vatten stående där och kommer åt både gavellagret och lagren i spolen vilket gör att man måste separera den också efter varje tur och tömma den på vatten samt droppa lite olja i lagren...

Kommentera

att linan skär ner har lite eller inget att göra med vilken typ av lina man har, möjligtvis skär löst upplindad Nylon mer.
                    -oavsett lintyp så har jag den hårda bittra vägen lärt mig att när ny lina är påspolad så sätter jag på en STOR popper och släpper ut all lina och sedan spolar jag på den medan jag kör båten, alternativet är i strömmande vatten för linan är på tok förlöst påspolad annars.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 925 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S