Rulle till abborfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till abborfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till abborfisket

Hej,

Vilken storlek på haspellrulle är bäst att använda till att jigga abbore.. 1000 eller 2500 ?
    Senast ändrad av Ozon; 2013-05-09, 21:03.

2000, 1000 är för litet om det smäller på en bonusgädda eller en riktigt stor abbarn.

Kommentera

Man kan väl inte välja rulle utifrån vad som kan kliva på.
      Då är det ingen mening att köpa UL-rullar över huvudtaget.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Personligen gillar jag 1000-rullar, men är det en lättviktig rulle kan man gott gå upp till 2500. Beror också på spöet, gäller ju att få en bra balans mellan spö och rulle.

Kommentera

En 1000-rulle räcker gott och väl enligt mina erfarenheter. Kör du med 0,10 mm flätlina så rymmer en sån rulle ca 100 meter. Kapaciteten kommer inte vara ett hinder om nåt större hugger.

Kommentera

Då har jag hellre ett spö med lättare aktion än en rulle som inte räcker till, tycker inte heller att det är någon större skillnad mellan storlekarna mer än att en 2000 rulle blir mer mångsidig och går att använda till lite mer än fiske efter abborre. Hade en 1000 rulle för något år sedan, efter att ha fått en gädda på 3-4 kg var det bara småslimsor av innehållet. Nu kan det ju ha varit dålig kvalité på den rullen men better safe than sorry =)

Kommentera

popcorn, det kan inte ha varit någon höjdarrulle. Men jag håller med om att en rulle i 2000-storlek är mer mångsidig.

Som Barramundi skrev så handlar det främst om bra balans. En rulle i 1000-storlek passar ju egentligen bara till UL-spö eller ett längre men mycket lätt haspelspö (t.ex. ett jiggspö).
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har varit med dom det, fick en öring på 2.5kg på Abus Colt set som kostade typ 200kr på OKQ8 och jag vill inte veta vad som hände inne i den rulle efter fighten för den fungerade inte längre.
                Har en billigare rulle som jag skulle tippa är 1000 storlek och den har funkat senaste 10åren galant trots en del fiske i bräckt vatten samt ett par mindre gäddor och öringar.

Så en vettig 1000-rulle räcker gott och väl beroende på vad du ska köpa/har för spö.

Kommentera

Jag hade tänkt mig det vita yasei spöet och en stradic c4 2500.

Vad tror ni ?

Kommentera

Bra rullar håller, även om de är små, begränsningen sitter väll mest i bromskraft, men med ett klent spö och tun lina så hjälper det ju inte med 10 kg bromskraft.

Har tagit gädda över metern på fjäll fiske spöt spöt med en Shimano Technium i tusenstorlek. Vist det går inte att vålda in gäddan, som med Toron och gäddpåken, men det har ju minst lika mycket med med spöt att göra som rullen.

Sen skulle jag nog rekommendera en 2500 storlek på rullen för allt utom spön för lätt fiske (upp till en 10g kastvikt) för balansens skull.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 890 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf