Calcutta 201b - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta 201b

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Calcutta 201b

Har köpt en Calcutta201b av en på forumet men har 2 frågor angående rullen
    1: har läst till mig att rullen kastar 20-150gram utan problem. Stämmer det?
    2: Jag har sett abec7 kullager för 10dollar. om man uppgraderar rullen med dom kan man kasta ner mot 10gr möjligtvis lite lägre med rullen då?
    Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

Funkar med dom kastvikterna, även om jag tycker 150g är lite i överkant med hänsyn till konstruktionen som helhet. Mycket beror dock på användaren, både beträffande kastteknik och hemtagningsteknik. Är man varsam, håller den men är du vårdslös kommer den rasa.
    Ett par abec 7 lager för 10 usd kommer inte göra någon skillnad i prestanda jämfört med urtvättade och välsmorda originallager. Du kan nog hjälpligt kasta 10g med ett passande spö, men spolen väger lite för mycket för att ge långa kontrollerade kast. Lägre vikter än 10g är inte värt att syssla med, med så tung spole.

Kommentera

Jag själv kommer nog inte gå över 120gr med den, men det får jag se hur det blir med. När det gäller Kullagrerna så är det HPs kullager som vanligtvis kostar 22$ tror jag är men är billigare på eviken
      Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

Kommentera

Känner inte till några HPs kullager. Ska man fynda lager på ebay ska det vara från en erkänt bra säljare. Risken att man får femcents skitlager är stor om man tror man kan fynda ZPI-lager för lågpris från Kina.
        Att kasta 120g känns rimligare, men är i mitt tycke fortfarande i överkant. Men kör hårt och testa!

Kommentera

1) Från 20g till 80g ska vara optimalt , men samma lindimension, typ 0.25-0.28. Vill man hålla sig mellan 10g och 50g , då ska man går ner till 0.20-0.23. Det är klart att 150g ska inte vara några problem att kasta med en 201b, men ska hålla sig över 100g nästa hela tiden, då ska man satsa på 300 storlek istället.
          2) Håller med barnmorskan här att abec 7 ska inte göra något skillnad på den här rullen, möjligtvis abec 5.

Häls //T

Kommentera

Nån mer som har en åsikt i ämnet

Kommentera

Måste bara fråga vad i 300storleken är det som gör dom mer lämpade. Eller är det bara så att man får på mer lina??

Kommentera

Nja, inte bara det.
                Spolen på 300:an har större diameter, den startar långsammare och dessutom den roterar längre när den väl kommer igång.
                Allt detta hjälper till en hel del , när man kastar tunga beten.

Häls /T

Kommentera

Man kan ju även lägga på en 0,32-lina på en Calcutta 201b utan att skämmas (för lite bättre säkerhet med tyngre beten). Rullen sväljer strax över 100 meter Power Pro 0,32 - vilket ju räcker gott och väl för gäddfiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                  Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                  41 svar
                  32 329 visningar
                  18 gillar
                  Senaste inlägg Micki.S