Daiwa lexa problem... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa lexa problem...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bara så vi förstår varandra rätt du har inte skruvat isär rullen innan problemet uppstod ?

Har svårt att tro att lamellerna är slut , en rengöring & fetta om lamellerna så ska du se att den fungerar . Tänk på hur du monterar fjäder brickorna i veven .

Kommentera

Har aldrig haft isär den tidigare..kan man montera ihop lamellpaketet utan fett o kolla om det blivit bättre eller måste man ha fett på för att få korrekt slirbroms ??

Kommentera

Javisst, det kan du göra.
        Det är ok att provköra utan fett, men applicera fettet så snart så möjligt för att då greppar lamellerna bättre.

Häls //T

Kommentera

Nu har jag tagit isär,rengjort och monterat ihop grundligt och det blev lite bättre men inte som förut :-( ... Har inget fett (har beställt cal's) så jag prövade utan, blir det starkare broms med fett ? Kan det vara något annat fel än lamellerna ?

Kommentera

Ursprungligen postat av bombertony Visa inlägg
            Nu har jag tagit isär,rengjort och monterat ihop grundligt och det blev lite bättre men inte som förut :-( ... Har inget fett (har beställt cal's) så jag prövade utan, blir det starkare broms med fett ? Kan det vara något annat fel än lamellerna ?
            Något är definitivt fel. Lexan kan ge upp till 10kg dragstyrka vilket inte är lite. Den har dessutom kolfiberbroms, som är av tåligt slag. Kolla att brickorna 70 http://www.daiwa.com/PartsDiagram/Pa...L_300HSL-P.pdf
            är lagda så de skapar maximal distans, de skall alltså inte "skeda".

Drar du åt slirbromsen men ändå utan problem kan bromsa den med tummen är det något annat.

Lycka till!

Kommentera

Ok ska ta isär o kolla, tack för alla svar :-)får hoppas det fixar sig är så j-vla sugen på att gå ut o fiska, beställde mig en reservrulle nyss så man har en backup =)

Kommentera

Jag lånar den här tråden lite. Jag har en lexa men jag tycker den låter väldigt mkt vid utkast. Det är som ett väsande ljus, typ. Vissa rullar låter mer än andra så det kanske ska vara så, inte vet jag. Tänkte kolla om någon annan upplever den som ljudlig.

Jag har oljat lagrena så det borde inte vara det.

// D
                http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Kan det vara magnetbromsen som jobbar? Alternativt så kan lagrena vara axiellt slitna om du använt mekbroms.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    Kan det vara magnetbromsen som jobbar? Alternativt så kan lagrena vara axiellt slitna om du använt mekbroms.
                    Det skulle kunna var magnetbromsen som ger ifrån sig ljudet, svårt att säga. Att lagrena skulle vara slitna har jag svårt att tro iom att rullen är väldigt lite använd.
                    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Eller vänta nu... Har inte Lexa vanlig magforce, dvs med induktorn fastgjuten i spolen? Då är det sannolikt inte magnetbromsen, eftersom endast magforce V, Z eller 3D har centrifugalljud.
                      Kom just hem från en veckas gäddfiske där polaren lyckades snedslita lagren axiellt på sin ITO Monoblock bara ett par dagar. Brukar du använda mekbromsen alls?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 909 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf