Skruva på nytt kastbromslock - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skruva på nytt kastbromslock

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skruva på nytt kastbromslock

Hej,

Vet inte hur det gick till men själva koppen till kastbromsen lossnade tidigare, har nu fått hem en ny men får inte på fanskapet. Rullen är en Ambassadeur 5601jb, och koppen har någon kopparplatta och sedan, enligt specifikationen, en låsfjäder vilken jag antar ska klicka med "piggen" som sticker upp vid kastbromsen. Är det meningen att man bara ska kunna trycka till och skruva på? För det går banne mig inte...

Det borde inte vara några problem alls.
    I locket (koppen) ska det ligga 1st kopparbricka och 1st svart plastbit (låsning).
    På änden av spolaxeln (som sticker ut ur rullen) så är det en liten skåra som den svarta plastbiten skall låsa mot när du har skruvat fast allt.
    Det förhindrar spolaxeln att "ramla loss" om du plockar bort gaveln på andra sidan rullen.

Prova att ta bort plastbiten i "koppen" (försiktigt som f-n då de kan spricka) och skruva sedan dit "koppen" där den ska sitta !
    Då har man inte låsningen till spolaxeln men den behövs egentligen inte heller om man vet att spolen ligger löst när man plockar isär rullen för smörjning.

Kommentera

Kolla att det är rätt gänga. Höger- och vänstervevade har olika gängriktning.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Det borde inte vara några problem alls.
        I locket (koppen) ska det ligga 1st kopparbricka och 1st svart plastbit (låsning).
        På änden av spolaxeln (som sticker ut ur rullen) så är det en liten skåra som den svarta plastbiten skall låsa mot när du har skruvat fast allt.
        Det förhindrar spolaxeln att "ramla loss" om du plockar bort gaveln på andra sidan rullen.

Prova att ta bort plastbiten i "koppen" (försiktigt som f-n då de kan spricka) och skruva sedan dit "koppen" där den ska sitta !
        Då har man inte låsningen till spolaxeln men den behövs egentligen inte heller om man vet att spolen ligger löst när man plockar isär rullen för smörjning.
        Fick på koppen! Men, den är ju fortfarande lös, dvs. att om jag skruvar loss den så lossnar den direkt, den har alltså inte låsts fast i den där svarta plastbiten. Vågar inte riktigt skruva den stenhårt heller, men det kanske är det man måste göra för att det ska klicka? Eller missförstår jag dig kanske, ska koppen lossna direkt när man skruvar av?

Fattar inte ens hur det gick till när den lossnade, allt gick fint och så bara tog det plötsligt tvärstopp i rullen mitt i ett kast. Kastade en gång till vilket gick fint, men märkte då efter att ha vevat in att koppen var borta.

Kommentera

En bit in på gängan ska det sitta en o-ring som gör lite motstånd och hindrar locket att gänga av, sitter den där?
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Det löste sig och har nu varit ute på två turer utan problem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
            231 svar
            31 928 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gösalf
            av Gösalf