original/trimspole i record 50/51 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

original/trimspole i record 50/51

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nej Mansson...den funkar som det är tänkt!
    Ja du har rätt jag kollade min nu och nållagret spärrar framåt ...

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      Man kan kort säga att vid kast är den som en gammel-Amba (axeln fast i spolen och roterar med spolen) och vid invevning som en Ultracast-Amba dvs spolen roterar runt axeln. Det bästa av två världar ?!
      Finns det någon poäng med Recordens konstruktion förutom att man kan dra åt mek.bromden utan att det märks vid invevning? Eller att ABU kan marknadsföra den som C6 med fler kullager än C3 och C4

Skämt åsido, finns det nån kastteknisk fördel med att axeln roterar med spolen vid utkast?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
        Finns det någon poäng med Recordens konstruktion förutom att man kan dra åt mek.bromden utan att det märks vid invevning? Eller att ABU kan marknadsföra den som C6 med fler kullager än C3 och C4

Skämt åsido, finns det nån kastteknisk fördel med att axeln roterar med spolen vid utkast?
        Vet inte riktigt faktiskt..mycket personligt tyckande över sånt här men jag har alltid gillat "känslan" i de äldre rullarna som har spole med fast axel som roterar med..och många tycker att Recorden kastar bra. Recorden har inte heller det problem som alla Ultracast-rullar har i sin design, dvs att OM du använder mekanisk broms i hög omfattning, så kommer spolens ena lager att frestas extra hårt. Men de flesta som lärt sig att fiska med multi brukar köra med ingen eller ytterst lite mekbroms och då slipper man det problemet..

Kommentera

Det skulle va att den är lite stabilare när man kastar i sid och motvind för övrigt ser jag mest nackdelar med konstruktionen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
          22 svar
          11 686 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Äldre Id  
          Startad av joens, 2018-03-18, 19:55