Ang lågprofil så ser ju shimano scorpion xt 1000 intressant ut. Fast har dålig koll på multirullar över lag men främst lågprofil.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken multi till lättspinn?
Collapse
X
-
Så om vi bortser från den öppningsbara gaveln på Calcutta 200/201 D så skulle alltså den versonsion som säljs i Japan ha bättre kullager och drev än dom som säljs här?!Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggRullarna för japanmarknaden har färre snik-kompromisser och således högre genomgående kvalitet i till exempel drev och kullager. I USA handlar det om att bygga maximalt inom ett givet prisspann, dvs en så bra rulle som möjligt för t.ex 199 dollar. I Japan får rullen kosta mer för där bedöms den inte primärt efter pris, utan efter prestanda.
Prismässigt så ligger dom ju ganska lika både i Europa, USA och Japan.
Kommentera
-
Löjligt mycket rulle för pengarna. Bra krut i dreven och ergonomin är kanon. Inte lika lätt som en magnesiumrulle men tål saltvatten. Min väger 197,9g med full spole, kolfibervev och skinny ITO-knoppar Favoritabborrullen i samlingen!Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggAng lågprofil så ser ju shimano scorpion xt 1000 intressant ut. Fast har dålig koll på multirullar över lag men främst lågprofil.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggAng lågprofil så ser ju shimano scorpion xt 1000 intressant ut. Fast har dålig koll på multirullar över lag men främst lågprofil.
det börja med en rund
dem har ju rea på den
sen kan du köpa den från tyskarna oxo.
Kommentera
-
Och den kastar bra med lätta beten? Tanken är ju att ha en trevlig combo för abborre,näbbgädda o div andra mindre arter.Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggLöjligt mycket rulle för pengarna. Bra krut i dreven och ergonomin är kanon. Inte lika lätt som en magnesiumrulle men tål saltvatten. Min väger 197,9g med full spole, kolfibervev och skinny ITO-knoppar Favoritabborrullen i samlingen!
http://www.fiskesnack.com/forum/album.php?albumid=2050Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Jo de flesta har nog börjat med en rund från ur fabriken i svängstaUrsprungligen postat av Sebwantsfish Visa inlägg
det börja med en rund
dem har ju rea på den
sen kan du köpa den från tyskarna oxo.
Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Man kan väl säga generellt att alla japanrullar som finns här, eller i USA finns i en bättre/mer sofistikerad variant i ursprungslandet. Finland däremot har förärats riktiga högkvalitetsdaiwa!
Att det nu är så billigt att köpa hem JDM-rullar beror på att yen-kursen droppat ca 25% på et år. Jag handlar för glatta livet och tar hem rullar jag aldrig skulle kunna/vilja betala 25% mer för.
Ursprungligen postat av grynning Visa inläggSå om vi bortser från den öppningsbara gaveln på Calcutta 200/201 D så skulle alltså den versonsion som säljs i Japan ha bättre kullager och drev än dom som säljs här?!
Prismässigt så ligger dom ju ganska lika både i Europa, USA och Japan.
Kommentera
-
Jag är inte så road av det riktigt hardcore-UL/baitfinesse så jag använder sällan något under 5g. Men 5-15g är den som en dröm att kasta med.Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggOch den kastar bra med lätta beten? Tanken är ju att ha en trevlig combo för abborre,näbbgädda o div andra mindre arter.
Kommentera
-
Låter kanon ju. Jag kastar sällan under 10g till det lättare fisket.Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggJag är inte så road av det riktigt hardcore-UL/baitfinesse så jag använder sällan något under 5g. Men 5-15g är den som en dröm att kasta med.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
@jimmy
Om du skall beställa en rulle till riktigt bra pris för att kasta beten ner till 10 g så och dessutom föredrar högervevat så tycker jag att du skall titta på Curado 200e5 som säljs för drygt 900 pix hos Angel-domaene.de.
Ja har de senaste dagarna testat en Chronarch 201e som enligt TackleTour är samma rulle som Curado 200e och även Scorpionxt1500. Färgen är i princip det som skiljer även om jag tror att Barnmorskan kan ha rätt i att mindre diffar i specarna kan förekomma men egentligen inget som betyder nåt vid praktiskt fiske. 200-rullarna är lite större än den Scorpionxt1000 som du får hem från JapanTackle för 1500 kr men kastar ledigt 2,5 tums relaxjiggar med 7grams skalle längre än du behöver.
Fördelen med den lite mindre Scorpionxt1000 (motsvarar Curado/Chronarch 50e om jag inte är ute och cyklar) som jag ser det är att den är skönare att palma än de större 200rullarna...men frågan är om du tycker den fördelen är värd 600 kr
Med 200-sizen får du sen en rulle som är klockren även för lätt/medeltungt gäddspin (läs till ditt Tailchaser light)
Vill du ha en liten rund rulle och inte vill lägga de 3000 kr en rund Calcutta Conquest 50 kostar att plocka hem från JapanTackle kan du alltid hålla utkick efter en bättre begagnad 2500/1500 Amba....de poppar upp här på FS och Tradera med jämna mellanrum...har du tur får du en trimmad sådan för en rimlig peng. Låter kanske lite mer men kastar i princip lika bra som de japanska entusiastrullarna...men som sagt det gör även 900-kronorsrullen från Angel-domaene.de också.....
Bang for the bucks eller bling for the bucks...valet är ditt
/SSenast ändrad av Silverbågen; 2013-08-17, 23:01.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
32 496 visningar