Haspelrulle skallrar när jag vevar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle skallrar när jag vevar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelrulle skallrar när jag vevar.

Min haspelrulle Abu Cardinal 652GT darrar när jag vevar snabbt. Det märks inte så mycket när den sitter på ett spö, men det är ändå irriterande att veta att felet finns där. Jag tror rotorn som snurrar är obalanserad. Hur åtgärdar man ett sådant här fel? Ska man fästa någon typ av vikt någonstans på rotorn eller lätta på någon skruv någonstans?

Nu har jag löst problemet med skakningarna så gott jag kunnat. Skakningarna är inte helt borta, men det är nog bara för att jag känner efter riktigt noga när jag vevar för nu känns det som om min andra haspelrulle skakar ännu mer i jämförelse. Jag kanske måste fixa den också...?

Jag skriver en snabb guide här nedan så andra med samma problem kan göra samma sak.

Click image for larger version

Name:	DSC03603.jpg
Views:	1
Size:	247,0 KB
ID:	1769852

Först monterade jag av rotorn och satte en bit eltejp över hålet i mitten. Exakt i mitten av eltejpen gjorde jag ett hål och trädde igenom en lång nylonlina med en stoppknut i ena änden. Andra änden hängde jag i taket. Nu kan jag se exakt åt vilket håll rotorn väger över.
    Notera att bygeln varit bruten och blivit lagad precis där det går ett vitt streck ovanför den tjocka delen. Jag försöker alltid laga mina gamla fiskesaker så långt det är möjligt.

Name:	DSC03605.jpg
Size:	264,6 KB
ID:	1769853

Jag lade Pacman-formade blysänken på rotorn på den sida som behövde extra vikt tills jag såg att rotorn hängde helt plant i luften.

Name:	DSC03613.jpg
Size:	331,5 KB
ID:	1769854

Jag plattade till blysänkena med en tång och räfflade dem för att de skulle fästa bättre med lim. Sedan limmade jag fast dem precis där de skulle sitta för att skapa balans. Totalt fem blysänken blev det. Behöver jag kan jag gå tillbaka till steg 1 igen och finjustera genom att lägga till eller bryta loss sänken.

Name:	DSC03614.jpg
Size:	355,7 KB
ID:	1769855

Nu är rullen klar. När spolen sitter på ser man inte blysänkena. Jag har även plockat isär rullen, rengjort alla mekaniska delar och smort dem med "Rocket Fuel Red Label" olja och "ABU Silicote Reel-lube" fett. Nu är rullen redo att tjäna i tjugo år till!
    Senast ändrad av Paddan1000; 2013-09-01, 20:40. Anledning: Småjusteringar.

Kommentera

Om du kollar under locket på utsidan av rotorhuset, precis där du satt bly på insidan, borde det sitta en vikt. Fattas det så ha du orsaken till problemet.

Kommentera

Shysst guide! Tack för att du delade med dig av lösningen!

/K
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
          Om du kollar under locket på utsidan av rotorhuset, precis där du satt bly på insidan, borde det sitta en vikt. Fattas det så ha du orsaken till problemet.
          Jag ser ingen vikt på sprängskissen, men det hade varit ett smart ställa att placera en vikt på.

Däremot sitter det en vikt fastskruvad med två skruvar bredvid mina blysänken för att kompensera för bygeln när den är nedfälld.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
          Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
          41 svar
          32 392 visningar
          18 gillar
          Senaste inlägg Micki.S