Rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    En arbetskollega till mig raserade sin Calcutta 400B 2 gånger samma fiskehelg..och en gång en ny Luna 253 efter en dags fiske...samt även Ambor och diverse haspelrullar..så bara man vill o ge sig fan kan man göra färs av det mesta =)
    Det där kan inte under några omständigheter vara rullarnas fel. Jag hävdar skit bakom spakarna

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      Ska vi slå fast en specifik rulle så kan vi starta debatten nu...för att titta till den årligen och se hur den utvecklas
      Jag har gjort så med min DC! Mkt nöjd! //T
      PS: Alla nya rullar fungerar klanderfritt ett tag ....

Kommentera

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
        Jag vet inte om jag vill ens känna på en Calcutta D, för då slutar det väl med att jag måste köpa en.
        Men jag har ju två rullar ute till försäljning nu och om jag säljer båda så finns det ju utrymme för en ny...
        Hur pass stor är Calcutta 201D?
        Den är inte så stor, men mkt kraftfull. Jag hade tänkt att inte köpa en men så fort jag fick fiska med en sådan, då blev det kärlek vid första ögonkastet och visst jag var tvungen att åka till söders och tjacka en. Akta dig, du som gillar dessa små tankar! Ovanifrån och ner: 201D, TE101GT, TE51GT.

Och här ser du den tillsammans med kusinen 301:

TS köp en VC. Det de har gjort är det många av oss har gjort tidigare, dvs plockat det bästa från flera rullar. T .ex: min pro rocket hade delar från flera rullar för att jag tyckte att den passade mig bäst så. Jag tror att Fogeljazz hade en hybrid oxå , om jag inte minns fel.
        Så TS, tröttnar du på den, då kan du alltid komma tillbaka till FS och fråga efter en gäddfiskerulle igen

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2013-09-14, 15:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Den är inte så stor, men mkt kraftfull. Jag hade tänkt att inte köpa en men så fort jag fick fiska med en sådan, då blev det kärlek vid första ögonkastet och visst jag var tvungen att åka till söders och tjacka en. Akta dig, du som gillar dessa små tankar!
          Det är det jag är lite rädd för, så jag vågar nog inte klämma på en Calcutta D. Än mindre en TE GT

Och här ser du den tillsammans med kusinen 301:
          Ser ju precis lagom stor ut...fan oxå

Jag tror att Fogeljazz hade en hybrid oxå , om jag inte minns fel.
          Japp, det stämmer. Det var en 5501 Pro Rocket som hade delar från bl.a JB och Revo Toro NaCl Tror det finns bild på den i fotoalbumet.

Kommentera

Ser ju precis lagom stor ut...fan oxå
            ja alldeles lagom för det mesta!

Japp, det stämmer. Det var en 5501 Pro Rocket som hade delar från bl.a JB och Revo Toro NaCl Tror det finns bild på den i fotoalbumet.
            ... det kan vara så att de kopierade din Fogeljazz Pike eller min Tonyex Trout. Vem vet? haha

//T

Kommentera

... det kan vara så att de kopierade din Fogeljazz Pike eller min Tonyex Trout. Vem vet? haha

//T
              Hahaha, ja vem vet! Kom på att det satt en spole från en Record 50 i den också. Så det var delar från 4 olika rullar inblandade där + lite övrigt trimgodis

Kommentera

Det där kan inte under några omständigheter vara rullarnas fel. Jag hävdar skit bakom spakarna
                ...det hävdar jag också!!

Kommentera

En tanke som kom nu... lite ot men jag har ingen lust att starta en ny tråd om det.

I JB:n (och VC:n samt Nacl?) sitter det ju rostfri utväxling. Den håller bra mycket längre än den i mässing. Varför sätter man ens in drev av mässing?!
                  Samma i Calcutta D, MÄSSING? (men här har man ist dubbla drevytan samt mycket finare kugg.)

Har det med att rostfritt inte funkar tillsammans med aluminium att göra tro?

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                    En tanke som kom nu... lite ot men jag har ingen lust att starta en ny tråd om det.

I JB:n (och VC:n samt Nacl?) sitter det ju rostfri utväxling. Den håller bra mycket längre än den i mässing. Varför sätter man ens in drev av mässing?!
                    Samma i Calcutta D, MÄSSING? (men här har man ist dubbla drevytan samt mycket finare kugg.)

Har det med att rostfritt inte funkar tillsammans med aluminium att göra tro?
                    Finns ju många material för drev i rullar, mässingslegeringar, aluminiumlegeringar, rostfritt mm mm. Är absolut ingen expert på materialområdet men misstänker att man bedömer att mässing/brons/alu av god kvalite är för ändamålet fullt tillräckligt. Har för mig att ex Saltvattens-Stellorna kör en speciell alulegering i huvuddrev i kombination med pinjongdrev av stål..och dessa är gjorda för bra mycket mer bångstyriga firrar än våra gäddor.

Sedan kan säkerligen kostnaden spela roll, samt att det förmodligen är svårare att få till en "mjuk" gång med hårdare material i dreven..

Har du haft rullar där dreven har havererat?

Kommentera

Kanske ot, men i alla fall.

Vad gör ni med rullarna för att få dom att rasa? Det kunde vara lite intressant för oss andra som inte lyckas med samma bedrift att få veta.

Själv byter jag bara slitdelar, eller förbättrar lite...
                      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 087 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf