Service på Rullarna` - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service på Rullarna`

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Service på Rullarna`

Läste i en annan tråd här, till min förskräckelse, om någon som undrade om rätt smörjmedel till sin rulle.
    Jag har ett antal rullar mest haspel och några äldre inkapslade.
    De är allt från tio år upp till helt nya rullar som alla används då och då.
    Har innan jag läste detta aldrig ens tänkt på att jag givetvis på underhålla mina rullar på nåt sätt, och aldrig smörjt med varesig olja eller fett.
    Så om någon på ett pedagogiskt sett kunde förklara hur och var man ska smörja vore jag mycket tacksam

Ursprungligen postat av Detanvändarnamnetanvändsredan Visa inlägg
    Läste i en annan tråd här, till min förskräckelse, om någon som undrade om rätt smörjmedel till sin rulle.
    Jag har ett antal rullar mest haspel och några äldre inkapslade.
    De är allt från tio år upp till helt nya rullar som alla används då och då.
    Har innan jag läste detta aldrig ens tänkt på att jag givetvis på underhålla mina rullar på nåt sätt, och aldrig smörjt med varesig olja eller fett.
    Så om någon på ett pedagogiskt sett kunde förklara hur och var man ska smörja vore jag mycket tacksam
    Den här sidan från en Abumatic-manual förklarar väl var man ska smörja med olja (oil) och var man ska smörja med fett (lube) på en inkapslad rulle. Det fungerar ungefär likadant på en öppen haspelrulle förutom att de har bygeln vars beståndsdelar ska smörjas med fett. Bromslameller kan man smörja med grafitpulver vilket innebär att man kan rita på dem med blyerts tills de blir helt svarta. Undantaget är om de är gjorda av självsmörjande vitt teflon och då brukar jag inte röra dem.

När du skruvar upp rullarna är det bra att ha en sprängskiss att gå efter samt att ha en digitalkamera till hands som du fotograferar rullen med lite då och då under arbetets gång så du kan titta på bilderna om du kör fast när det är dags att montera ihop allt igen.

När du skruvat isär en rulle ska alla komponenter rengöras. Jag brukar först grovtorka alla mekaniska metalldelar och låta dem dra en stund i avfettaren WD-40 i en plastlåda, sedan diskar jag dem med diskmedel och vatten och till sist låter jag delarna ligga i aceton eller 99% etanol ett tag för att göra dem helt rena. Finns det ärg och rostfläckar tar jag dem med 5% ättiksyra i några timmar följt av Häxans Metallputs och hårt putsande. Plast- och gummidelar, bromslameller och sådant med klistermärken på rengör jag mer skonsamt beroende på vad jag tror att komponenten klarar. Användbara verktyg vid rengöringen är hushållspapper, tops och tandborste.

Ett bra fett att sedan smörja med är Abu Silicote Reel Lube som en säljare just nu säljer billigt på Tradera. Som olja kan du beställa Rocket Fuel Red Label från Ebay. Tillsammans går de på runt 100 kr med frakt och räcker säkert till minst 50 rullservicear.

Akta så inga små skruvar, brickor eller spårryttare försvinner under proceduren!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
    231 svar
    32 098 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Gösalf
    av Gösalf