Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Strul med Amba 5601JB "rasslar"
Collapse
X
-
Är det samma ljud när den är ihopsatt så är det förmodligen något med pinjongen, den kanske inte kopplar ur eller griper i ordentligt.
Jag har vart ute för att pinjongen kärvar på axeln, då löser man det med en droppe olja i hålet på pinjongen.
Lämna en kommentar:
-
När Du har vevgaveln lös så låter det alltid eftersom axeln inte styr upp pinjongen.Ursprungligen postat av Schmax Visa inläggEvighetsskruven och knivbulten är de inte , då ljudet fortfarande låter när jag monterat bort ena sidan av rullen, som på bilden.
Lämna en kommentar:
-
Evighetsskruven och knivbulten är de inte , då ljudet fortfarande låter när jag monterat bort ena sidan av rullen, som på bilden.Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggTycker det låter som om evighetsskruven/knivbulten gör ljudet.
Prova att göra ren den och smörja om med fett och se om ljudet försvinner.
Lämna en kommentar:
-
Testa att plocka bort knivbulten och se om det fortsätter låta.
Lämna en kommentar:
-
Märkligt att den inte låter när du vänder på den. Pinjongen (på bilden) borde inte vara problemet eftersom den stöds av spolaxeln då rullen är monterad och då kommer den inte vara lös längre. Det enda jag kan komma på som kan påverkas av vilket håll rullen hålls är nog backspärrshaken. Den ska hållas ut från "kugghjulet" när man vevar och låsa när man vevar baklänges (om IAR lagret släpper). Om den är defekt så kanske det kan bli ett rasslande ljud eftersom den ligger mot kugghjulet hela tiden. När man vänder på rullen så borde den inte gör det. Värt att undersöka kanske.
Lämna en kommentar:
-
Sitter spolaxeln fast ordentligt i vevsidan? OM inte...tryck fast den
Lämna en kommentar:
-
Jo ja märkte det, de var min första fundering när ja kolla upp de, men sen märkte ja att de va så på alla rullar...Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggDen ska va så, det är pinjongdrevet.
Det är vad som krokar i spolen och driver den runt när du vevar.
Lämna en kommentar:
-
Tveksamt på det, har oljat och provat dagen efter, inget resultat. De är liksom inget gnissel, känner mer som att "pinjondrevet" kommer åt något och rasslar när jag vevar med rullen rätt vänd. Den slutar ju låta när jag vevar med rullen upp och nerUrsprungligen postat av Exxet Visa inläggLösningen kallas underhåll och skötsel. Lite rengöring och olja och problemet är löst
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Nyfiken på aktuellt värde på multirullenav Maniac_MikeServade rullen och passade på att ta några foton, rullen verkar vara från 1999 eller 20004 Foton
-
Kanal: Rullar
2026-09-17, 09:54 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
|
22 svar
11 644 visningar