Ursprungligen postat av gös ingvar
Visa inlägg
Längst av alla rullarna jag testat kastade en gammal 6500 C Proshop som jag hade haft i min ägo sedan lång tid och som stått i ett hörn i garaget och samlat damm....
Nu skall sägas att mina tester inte var särskilt vetenskapliga eftersom det satt olika linor på de olika rullarna och jag mätte kastlängd med ögonmåttet...jag hade heller inte lagt överdrivet mycket tid på att mixtra med rullarna för att optimera kastlängder och så..
I princip kan man sammanfatta det så att det egentligen inte spelar så stor roll om du väljer en rund Amba, Toro, Calcutta D eller Daiwa Luna...kastmässigt presterar de alla mer än väl....
Därmed blir det andra faktorer som får avgöra....som ergonomi och pris....eller hur lätt eller svår den är att trimma och serva om man är böjd åt det hållet
Har du hittills fiskat med runda Ambor tyder det på att ergonomin hos en Calcutta 301D kan passa dig (den är ganska Hög i profilen....stor skillnad mot 201D som är en riktigt liten och nätt rulle som "försvinner" i handen om man som jag gillar att palma rullen)
Edit: kom att tänka på att det kan vara värt att tänka på att 301D är en ganska hög men smal rulle....tror det var Totte som skrev att han föredrog 401D som är lite bredare....och således lite lättare att hantera vid "the occasional professional overrun"
Har själv fått ett som berodde på för löst påspolad lina och kan bekräfta att det var lite tight när det skulle redas ut...efter upptightning av linan har det dock inte blivit fler p-runs...
/S
Kommentera