vilken storlek på shimano multi? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken storlek på shimano multi?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
    Hur står sig en calcutta d jämfört med en rocket i kastlängd?
    Vill ju gärna kunna kasta en bra bit utan å behöva ta i så man skiter på sig.

Min amba "ge fan i våra vatten 2012" kastar riktigt jävla långt, utan att man behöver ta i så jäkligt.
    Om du läser tråden som jag länkade till så skall du se att alla rullarna jag testade på spöt kastade mer än tillräckligt långt...så även Calcutta D varianterna...

Längst av alla rullarna jag testat kastade en gammal 6500 C Proshop som jag hade haft i min ägo sedan lång tid och som stått i ett hörn i garaget och samlat damm....

Nu skall sägas att mina tester inte var särskilt vetenskapliga eftersom det satt olika linor på de olika rullarna och jag mätte kastlängd med ögonmåttet...jag hade heller inte lagt överdrivet mycket tid på att mixtra med rullarna för att optimera kastlängder och så..

I princip kan man sammanfatta det så att det egentligen inte spelar så stor roll om du väljer en rund Amba, Toro, Calcutta D eller Daiwa Luna...kastmässigt presterar de alla mer än väl....

Därmed blir det andra faktorer som får avgöra....som ergonomi och pris....eller hur lätt eller svår den är att trimma och serva om man är böjd åt det hållet

Har du hittills fiskat med runda Ambor tyder det på att ergonomin hos en Calcutta 301D kan passa dig (den är ganska Hög i profilen....stor skillnad mot 201D som är en riktigt liten och nätt rulle som "försvinner" i handen om man som jag gillar att palma rullen)

Edit: kom att tänka på att det kan vara värt att tänka på att 301D är en ganska hög men smal rulle....tror det var Totte som skrev att han föredrog 401D som är lite bredare....och således lite lättare att hantera vid "the occasional professional overrun"

Har själv fått ett som berodde på för löst påspolad lina och kan bekräfta att det var lite tight när det skulle redas ut...efter upptightning av linan har det dock inte blivit fler p-runs...

/S
    Senast ändrad av Silverbågen; 2013-11-13, 10:09.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Har man inte så stora händer & tycker calcuttan är för stor så är Daiwa Luna 253 en mkt trevlig rulle .
      Kör själv med den & kastar beten upp till 150 gram .

Kommentera

Fick hem min calcutta 301 igår och blev förvånad över dom små måtten.
        Den skriker kvalitet, riktigt fin rulle.
        Ska bli riktigt kul å testa den på lördag.
        Jävligt anorlunda om man jämför den rakt av med en ambassadeur.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
        Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
        41 svar
        32 215 visningar
        18 gillar
        Senaste inlägg Micki.S