Linuppläggning Shimano - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linuppläggning Shimano

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linuppläggning Shimano

Tjääna
    Har nu kört med min Shimano Stella de sista öringturerna. Kan bara konstatera att den är suverän. Jag tänker i första hand på linuppläggningen. Jag har slungat kutlingar, grävlingar samt gladsaxar och inte fått en tillstymmelse till linhärvor. Som ni kanske känner till så brukar man kunna få det när man kör flätlina och haspel med dessa beten. Som jag ser det så beror det på linuppläggningen.
    Nu till min fråga.
    Jag undrar helt enkelt vilka Shimanorullar som har likadant linuppläggninssystem som Stellan. Har tex Sustainen lika eller Rareniumen? Eller är det så att Stellan har ett unikt/eget system.
    Jag tänker köpa en till Shimano, det behöver inte vara Stella men det skall vara likadan linuppläggning.
    Någon som har koll?
    M v h
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Nu är haspelrullar inte min starkaste sida, men vad jag vet är följande;
    De flesta dyrare shimanohasplar har Aerowrap 2, dvs samma oscillerande linuppläggning som Stella. Sedan är det ju skillnad i toleranser mellan rullarna. De "billigare" kanske har en tolerans på 1-2mm "glapp i höjdled" medan en Stella har vad jag antar vara haspelvärldens minsta, då den i allafall är den "tightaste" haspelrullen jag någonsin känt på (även som begagnad). Glappet gör att linan läggs ojämnare "slumpvis". Läggs den så linmängden dominerar i toppen eller botten på spolen går detta att kompensera med de brickor som följer med till rullen så linan sprids jämt.

Vad jag dock inte vet är om Stellan oscillerar med högre hasstighet än exempelvis den hälften så dyra Sustain. Utan att kunna jämföra sida vid sida eller ha någon djupare kunskap i ämnet så antar jag ändå att Stellan har bättre balanserad rotor som borde kunna underlätta en högre oscillatoinshastighet utan ökad tröghet/wobbling i rotation.
    Summa sumarum; tekniskt är de lika och borde ha snarlik linuppläggning. Men något mer än snygg yta döljer sig förhoppningsvis i prisskillnaden

Jag tror även att avsaknaden av linhärvor delvis också kan tillskrivas spolens kanstutformning, vilken möjligen kan skilja sig. Men sånt går ju att se om man jämför.

Kommentera

Jag kan säga så här. Sustain är en väldigt bra rulle. Den är jävligt go att fiska med. Särskilt om man använder ett lätt och snabbt spö då rullen är väldigt lätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Summa sumarum; tekniskt är de lika och borde ha snarlik linuppläggning. Men något mer än snygg yta döljer sig förhoppningsvis i prisskillnaden
        .
        ....namnet.....du jämför nåt som låter som en våt fläck med en klart lysande stjärna...

Japanerna kan det här med "conspiciuos consumption"......

/S

Kommentera

..... det blir bättre så .....
          Senast ändrad av tonyex; 2013-12-27, 11:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Kan du hjälpa mig att förstå något. Kan man inte säga samma sak av en lin10 om man jämför med en ryoga 1016, eller blir det fel då? Jag bara undrar, på riktigt alltså.

Jag har varit inne på att köpa en lin10 längre, men jag känner att det finns massa saker jag inte förstår gällande dessa rullar och det känns som om att jag kommer att betala jädrans massa pengar för en snygg yta oxå.

Jag ville skriva ett inlägg till, men jag redigerar detta för att spara utrymme på servern.

För det första:
            Kan du inte låta Barabajare vara nöjd med sin rulle? Är det så svårt att låta bli och förstöra för folk? Vad tjänar du på det egentligen?

För det andra:
            Barnmorskan: Jag gratulerar Dig! Du är den första i världen som dissar en Stella! Bra jobbat!

//T
            Tonyex, tonyex. Jag försöker varken dissa Stella eller förstöra. Jag försöker hjälpa Barabajare med det jag tolkar det som att han söker, att hitta en rulle med närmast lika bra linuppläggning.

Jag inser nu att en stor del av "konflikterna" du så ofta är inblandad i kanske beror på bristande läsförståelse. Om inte: Sluta trolla, bidra med något konstruktivt och sluta försöka överträffa dig själv i pinsamhet.

Kommentera

Jag tyckte att din kommentar gällande "snygg yta" var lite nedlåtande, vilket kanske var inte meningen ändå, så jag tänkte och låta det bli. Inlägget är borttaget, när jag fångade "vitsen". Du får tolka det som du vill. Det är upp till dig.

Sen, att jag uppfattar många av dina inlägg som negativa har kanske att göra med ditt korståg mot calcutta D de senaste månaderna eller kanske åren, så du får skylla dig själv.
              Snacka om förvåning när jag läste häromdan att du börjar gilla den. Jag läste inlägget 5 gånger för att jag trodde att jag läste fel! På tal om det riktiga trollet här, då måste det vara du!

//T

PS: Frågan om lin10 och ryoga kvarstår.
              Senast ändrad av tonyex; 2013-12-27, 15:42.

Kommentera

Vet inte om det är samma "linuppläggningssystem" på Stella men jag har aldrig haft några som helst problem med linuppläggningen på mina twinpower. Har en äldre FA och en nyare Ci4 SFA. Bägge 4000.

Kommentera

Tjääna
                  Jag tackar Barnmorskan för lektionen och min tolkning blir. Samma teknik som Sustainen. Men Stellan har snyggare yta (he he) och bättre kvalité på insidan/tekniken.
                  m v h
                  Bb

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                    Tjääna
                    Jag tackar Barnmorskan för lektionen och min tolkning blir. Samma teknik som Sustainen. Men Stellan har snyggare yta (he he) och bättre kvalité på insidan/tekniken.
                    m v h
                    Bb
                    Exakt så!
                    Nu har jag inte fiskat senaste modellen av Stella utan bara en som hade ett par år på nacken. Men de lär ju inte ha blivit sämre i senare version. Dock, då man står med en Sustain i handen får i alla fall inte jag känslan av att man saknar något. Så jag tror enda skälet till att jag själv skulle köpa en Stella jmf med en Sustain är själva vetskapen att det finns en ännu grymmare rulle. Man kan ju få en ny Stella FE för strax under fyra kakor och slår man ut det på förväntad livslängd blir det bara någon hundring om året för markandens bästa haspelrulle. Även bompassen skall ju vara en fröjd! Sedan kommer ju snart denna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 332 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S