Köpråd haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd haspelrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd haspelrulle

Hade tänkt att införskaffa mig en ny haspelrulle. Är en glad amatör som kanske kommer iväg någon vecka om året för att fiska. Har ett 7 fot och ett 8 fot spö.
    Mestadels så kommer det bli bräckt vatten och insjöfiske efter gädda.
    Kanske man försöker att kroka någon ädelfisk eller abborre ibland
    Prisklassen jag tänkte skulle vara runt 800 kr, kanske lite till om det behövs.

Skulle kanske Okuma Trio 40S High Speed FD http://www.beten.nu/se/art/okuma-tri...h-speed-fd.php eller kanske Penn Sargus SG 4000 http://m.angel-domaene.de/item/323037 vara något för mig?

4000 rulle om du bara fiskar gädda, gå ner i storlek om du vill ha mer allround även om så klart en större rulle går bra det med.(men blir mycket tyngre osmidigare) övrigt är Penn rullen ett bra val

Kommentera

Vad är det som gör Penn Sargus SG rullarna såpass bra? Har sett att fler att rekommenderat den på forumet.

Kommentera

Stabila rullar helt enkelt !
        Enkel konstruktion med inte en massa "hokus pokus" som kan strula.

Kommentera

Håller med fg talare om storleken.

Tre saker jag tycker du ska fundera på eftersom du vill ha råd

1. Ska du ha hög eller normal utväxling?
          2. Front eller bakmonterad broms?
          3. Enkel eller dubbelvev?

Fiskar du mest borre och gädda är nog normal bäst och öring, där man vill veva på lite, hög utväxling bäst
          Broms = smaksak men fiskar du inte så mkt är nog broms bak lättast även om bromseffektem blir ngt sämre pga mindre bromsyta
          Enkel eller dubbel - vanesak

Penn-rullarna är nog kanon. Håller i evigheter, men har aldrig fallit mig riktigt i smaken. Själv gillar jag Shimano mer men det är personligt. De har känns lättare, smidigare och ffa mjukare. Shimao super-gt är kanon men går på 200kr mer än du tänkt dig.

Gå med råden ovan i tankarna till enbutik och känn dig fram till vad du gillar. Generellt kan man säga att man får vad man betalar för. Dyrare Rulle (oftast) = bättre linuppläggning = mindre trassel m vindknutar, annat trassel och längre kast

Skitfiske

Magnus
          www.fiskefuralle.se

Välkommen in på en titt!

Kommentera

4000 är onödigt stort som allround-rulle. Men det beror på hur stora beten du tänkt kasta. Större beten kräver grövre lina, vilket i sin tur kräver större rulle.
            Jag skulle rekommendera en rulle i 2000/2500/3000 som allround. Storlekarna är inte standardiserade, så det kan vara ganska stor skillnad mellan olika märken trots att uppgiven storlek är samma. Tex så har jag en Mitchell storlek 1000 som är betydligt mindre än min cardinal sorön sx 10.

Cardinal sorön är btw rullar jag kan rekommendera. S eller sx-modellen kan du hitta inom din budget. Det är dock en utgående modell så det kanske inte är så många affärer som har den kvar.

Kommentera

Mestadels så kastar jag med dom mindre HI-LO wobblerna och spinnare.
              Spelar ingen större roll om bromsen är fram eller bak, bara att vänja sig

Kommentera

kör med sahamo 4000 , bra allaround, skit bra rulle men gick av i fästet efter 11 månader
                umgransele

Kommentera

Om du inte har bråttom så kan du ju avvakta och leta rea priser på både svenska och utländska shoppar och få en rulle som kanske inte ligger under 800kr normalt.

Jag har fått min Penn battle II 2000 för strax under 700kr och min battle II 4000 för 900kr på rea. Skriv up vilka rullar du är sugen på och kolla fiske siterna med jämna mellanrum så kan du ju få ett riktigt klipp.

Jag är nöjd med mina Penn battle II rullar och skulle rekommendera dem men det finns ju en massa andra precis lika bra eller bättre som kan dyka upp på rea så kolla rea priser och sök efter reviews på Google och på forumet efter de som dyker upp så har du strax en liten lista på rullar du vill ha

Kommentera

Tråden är 2,5 år gammal. Ts har nog hittat en rulle vid det här laget.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 799 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki