Räkna ut rulles linkapacitet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Räkna ut rulles linkapacitet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Räkna ut rulles linkapacitet?

    Blir inte klok på det här med att räkna ut spolens kapacitet, alltså antal meter lina som ryms med en viss dimension.

    Har tre rullar där tunnaste linan/kapacitet som anges på spolen är 0,40mm/320m. Problemet är att Jag nu köpt en bulk-spole med 825m 0,35 nylon som Jag vill ska räcka till alla tre. Sjävlfallet kommer en backing-lina behöva användas, men frågan är bara hur mycket?.

    Saxat från rullarnas spec:
    Line Capacity (mm/m)
    0,40-320/0,45-270/0,50-220
    Rent uppskattningsvis, åtminstone enligt mig, borde det räcka med en 150m 0,40 av billig "skitlina" till varje spole innan den dyrare och tunnare 0,35-linan skarvas på, men det är ju bara en uppskattning. Sedan så tenderar Jag att bli lite perfektionist när det kommer till sådant här. Linan skall vara perfekt påspolad, och det vore skönt att veta hur mycket backing man har under tills nästa byte.

    Hade Jag haft tre spolar av den dyrare linan hade ju saken varit biff om man börjat med en spole av den på varje spole, skarvat och fyllt på med backing-linan till kanten och sedan vänt på hela kalaset till en annan rullspole, men nu har Jag ju bara en stor bulkspole.

    Finns en del "calculators" om man googlar på det, men dessa får jag inte riktigt att fungera till belåtenhet med milimetermått.

    Nå, matematiker och experter, vet Ni någon formel som man räknar ut hur mycket backinglina som behövs när man mixtrar med olika dimensioner?
    "Det här är ett bete som fungerar bra när det är riktigt trögt"

  • #2
    Hm. Så här gör jag när jag har fler likadana rullar som jag vill ha lika mycket (på alla rullarna) av en viss sort ytters, och lika mycket (av nån billig backinglina på alla rullarna);

    1. Införskaffa en linräknare som går att klämma på spöt framför rullen. Kostar typ en 100ing på eBay.

    2. Spola på avsedd mängd av den lina du vill ha ytterst, LÄNGST in på en av rullarna (använd räknaren).

    3. Spola på backinglinan efter det tills det ser bra ut på rullen (använd räknaren).

    4. Vänd proceduren o spola på en av de andra tomma rullarna.

    Nu vet du hur mycket backing som ska vara innan du skarvar ihop med den tilltänkta huvudlinan.

    Är man skitseriös skriver man ner nånstans hur mycket av den tilltänkta huvudlinan som får plats/behövs till nästa byte. Backinglinan kan ju vara kvar.

    Voila`!
    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
    -Ta med skräpet hem.
    -Var ödmjuk.
    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]


    http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

    Kommentera


    • #3
      Tack för tipset. Nu hade. Jag ingen sådan till hands, utan chansade lite på 150m 0,40 söm backing. Blev en liten bit lina över när Jag var klar, men nu vet Jag i alla fall hur mycket backing som finns på rullarna tills nästa gång.
      "Det här är ett bete som fungerar bra när det är riktigt trögt"

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      10 svar
      3 249 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Smolt
      av Smolt
       
      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
      44 svar
      10 069 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Alman
      av Alman
       
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 175 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      535 svar
      88 667 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 249 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X