Problem med knutar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med knutar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med knutar.

    Köpte för ett tag sen en Okuma trio 30s som har en tendens att slå knutar på linan. Har testat med både tjockare och tunnare lina, mycket och lite pålindat men ändå vill den slå knutar vid kasten.

    Någon som har en aning om vad det beror på?

  • #2
    Kan vara lekandet till ditt beteslås som är dåligt. Använder du kullagerlekanden?

    Kommentera


    • #3
      Ett tips är att "fånga" linan precis innan draget landar. Så att inte en massa slaklina matar ut i onödan. Jag brukar "alltid" göra så speciellt när det blåser mycket.

      http://youtu.be/hUurIgE2H8U?t=4m17s
      Senast ändrad av Thuma; 2014-02-12, 14:37.

      Kommentera


      • #4
        Jag fångar alltid linan vid utkasten, och knutarna blir kanske tio meter in på linan så beteslåsen tror jag inte heller att det är.

        Kommentera


        • #5
          Mitt i kastet så att säga...

          Kommentera


          • #6
            Vad har du för lina, en del linor är hopplösa på haspel rullar, jag har efter att ha provat lite andra linor gått tillbaka till fireline som verkar vara den bästa linan för att slippa vindknutar. Obs jag fiskar bara lätt fiske med haspel så min erfarenhet sträcker sig till linor 0.10-0.15 ungefär.

            Sen kan man kolla hur linan ligger på spolen, har man problem med vindknutar, så kan det hjälpa att ha linan lite förskjuten framåt på spolen, det har följt med brickor till de Okuma rullar jag har i alla fall. Kolla länken för vad jag pratar om, tror jag justerat linuppläggningen på nästan alla mina rullar.
            http://www.henry-gilbey.com/blog/is_...of_wind_knots_

            Kommentera


            • #7
              Ja se där ja, allt har ett namn.

              Angående lina är det ingen superlina, köpt på tradera men är mycket nöjd med den och funkar på mina andra rullar.

              Har för mig att det låg en påse med några brickor i kartongen när jag köpte den, inte en aning om vad dom var till och ligger säkert kvar i kartongen, måste bara hitta den.

              Tack för svar

              Kommentera


              • #8
                Hittar inte kartongen från nyköpet, dumt att flytta två gånger på ett år men så är det.

                Om man åker in till en välsorterad fiskeaffär tror ni att dom har brickor där eller kan man beställa? Är det standardstorlekar på brickorna?

                Kommentera


                • #9
                  Hade samma problem som dig dock med Okumas Raw III, testade allt mellan 0,28 till 0,35 och olika märken men fick alltid dessa knutar!
                  Denna rullen är inte min primära så den har inte använts alls det senaste halvåret men har nyligen hasplat på 0,22 som kommer testas inom dom kommande veckorna, återkommer med resultat!

                  Kommentera


                  • #10
                    Någon som har en aning om vad det beror på?
                    Prova lite olika spö, ett dåligt spö kan ställa till det.

                    En annan sak är att släppa iväg betet lite senare så du inte lobbar ut det som många haspelfiskare gör, släpp det med spötoppen pekande ca: kl. 14:00 och med bra kraft, du kan trycka linan mot det främre korkhandtaget med pekfingret när du kastar, det ger bättre kontroll av var du befinner dig i kaströrelsen.

                    Spänn alltid linan med fingrarna tills du får in slaklinan och har kontakt med betet.

                    Det där jag nämnde tidigare med att släppa iväg betet senare minskar mängden slaklina som far runt i luften helt i onödan.


                    Sen finns det självklart skitlinor som ska undvikas, min favorit lina är Fireline den jäklas aldrig för oss.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-02-23, 23:34.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 996 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X