Ambassadeur 5501 inshore - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5501 inshore

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 5501 inshore

Hej

Jag är ny med allt som har med fiske att göra. Jag har just nu ett set med spö+rulle men funderar på att köpa en Ambassadeur 5501 inshore.
    Jag undrar passar denna rullen till alla spön eller finns det olika "fästen" som gör att den bara passar till vissa?
    Och min andra fråga är om det är en bra rulle? Kan den vara bra till kust/havsfiske?

är tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH
    Jonas

Kan den vara bra till kust/havsfiske?
    Det är en bra rulle som passar på alla triggerspö, jag vet inte vad du menar med havsfiske och vilka beten du kommer köra med men om jag hade fått välja en rulle från Abu till kust/havsfiske hade det blivit antingen en CS Rocket eller Pro Rocket i 6500 storlek, ev. någon av dom nya C3/C4 i samma storlek.

Kommentera

Som sagt, ett spinn-/triggerspö ska du ha till en sådan rulle. Haspelspö blir ingen höjdare. Sedan är det ju rätt stor skillnad på kust- och havsfiske skulle jag säga – i alla fall om man med kustfiske menar fiske från land eller vadande med lätta beten och med havsfiske menar vertikalt fiske från båt på lite större djup. Till dessa två typer av fiske är det i princip ett måste med två olika spön: längre och lättare för kustfisket, kortare och grövre för havsfisket, och i princip behövs också två olika rullar.

En 5501 Inshore är ju gjord för lite tyngre beten, så till havsöringsfiske med 20-gramsbeten vete tusan om det är ett så bra val. I det fallet väljer jag personligen haspel eftersom det är så pass mycket mer bekymmersfritt med lätta beten, men visst finns det folk som kör med multirulle även där. Till havs-/båtfiske är det säkert en bra rulle däremot, men då kan det ev. vara en idé att gå upp till 6500-storlek för att få större linkapacitet och balansera ett kraftigare spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      11 svar
      3 776 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg PrN-Sweden  
      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki