Uppgradera c-broms äldre 5601jb - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera c-broms äldre 5601jb

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uppgradera c-broms äldre 5601jb

Köpte en begagnad Ambassadeur jb här på fiskesnack, min första "riktiga" ambassadeur. Tanken var att ha något att pilla och trimma lite för att lära mig något.
    Förstod inte riktigt när jag impulsköpte rullen att det fanns olika varianter på denna rulle.
    Verkar som att denna är av äldre typ.
    Det första som slog mig var att den inte hade 6 vikter till bromsen utan bara 2, samt att den inte verkar ha direktverkande backspärr (finns ett glapp innan den slår ifrån om man vevar bakåt)
    Någon som vet vad som mer skiljer sig mot dom nyare? Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1402419828156.jpg
Views:	1
Size:	126,4 KB
ID:	1830427

Tanken är att använda rullen till tyngre gäddfiske, typ jerk och fiske med tunga mjukbeten.

Kan jag med någorlunda enkla medel bygga om rullen så den blir som dom nyare, för att sedan plocka på lite ut-godis eftersom eller är det bortkastade pengar?

Jag har för mig att det finns olika bakelitvikter till de tvåsprötiga centrifugalbromsarna, annars borde det vara möjligt att slipa bort material på de befintliga för att få ner vikten, eller ta bort en vikt helt och hållet. Det går också att byta pinjongdrev så att man kan använda de nya sexsprötiga centrifugalvikterna. Om det går att montera ett IAR-lager i efterhand eller om man måste byta hela gaveln kan jag inte svara på. Kolla på UT:s hemsida för mer ingående detaljer. Men hur som helst är rullen iaf inte bortkastade pengar.

Kommentera

På Lundgrens finns allt du behöver. Iar-lager, nytt pinjong-drev och sex pinnars kastbroms. Du kan även passa på att uppgradera till 6,3:1 utväxling när du är i farten.

Och ja, Iar-lager passar i befintlig gavel. Jag har gjort denna operation på äldre versioner av pro rocket och TGC.

Kommentera

Ok, tack alla för bra svar! @Kattman, tack allt är fint. Rullen verkar vara i väldigt fint skick inv som utv. Ser rullen som ett terapi-objekt som man meka och putsa lite på när Kärringen och ungarna blir allt för dryga ;-)
        Känns som att man har rulle för resten av livet om lär sig hur dom fungerar och klarar av att plocka ner dom i molekyler och sätta ihop dom igen.

Kommentera

Köp för allt i världen inte en nyare modell, dom gamla är ju dom överlägset snyggaste och det är bara att köpa nya drev och 6-stiftsbromsen från abu eller någon butik, allt passar på spolen. Låter konstigt med backspärren, för det ska vara IAR i de äldre jb rullarna, det är ju ändå en relativt ny modell som kom när jerkfisket slog igenom och då hade rullarna IAR. Kan ju vara så enkelt att det lager som sitter i är trasigt så det glappar därför, köp ett nytt och byt ut det som sitter där.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Det är möjligt att det är så. Ska riva och kolla när tid finnes.

Kommentera

För er som inte har koll så kan jag meddela att den första versionen av JB:n inte hade direktverkande backspärr.....jag vet....köpte den själv på Sportfiskeboden när den släpptes....

Lät Boettge och grabbarna sätta i ett IAR-lager i rullen för ett år sedan.......

Rullen verkar i princip outslitlig....min funkar kanon....detta trots att jag genom åren misshandlat den rejält.....(med bräckvattensmörjning etc.).....egentligen frågar jag mig själv varför jag de senaste åren har gått och skaffat massa Calcuttor, Revosar, Rocketar etc......JB:n puttrar på och gör det med bravur...trots originalbussningar och inget annat än IAR-lagret ditpetat...

När jag ser en gammal JB säljas för en dryg 500 emellanåt kliar det i fingrarna....men så hejdar jag mig....vet inte när den skall komma till användning....den jag har lär ju överleva mig själv så det är bara att knipa igen köptarmen.....

/S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag tycker absolut du ska montera i ett IAR lager och använda rullen!
                Jag själv har haft en JB med 2stiftbroms och den kastade mycket bra, nästan bättre än de nyare med 6stift.
                Så behåll rullen och vårda den väl så ska du se att du sitter där med den i fåtöljen på ålderdomshemmet om "några" år !

Kommentera

Frågar du mig så är tvåstiftsbromsen överlägsen, jag har aldrig fattat vad jag behöver 6stift till när jag bara använder 1. Men jag är börjar väl bli gamal.

Fundera lite på varför du behöver uppgradera, hittar du ingen anledning annan att nyare rullar har 6stift så låt bli, du måste behöva dom 6stiften till något för att det ska vara värt besväret.
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                    Frågar du mig så är tvåstiftsbromsen överlägsen, jag har aldrig fattat vad jag behöver 6stift till när jag bara använder 1. Men jag är börjar väl bli gamal.

Fundera lite på varför du behöver uppgradera, hittar du ingen anledning annan att nyare rullar har 6stift så låt bli, du måste behöva dom 6stiften till något för att det ska vara värt besväret.

..enig

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 805 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki