Upptäckte även nu när jag öppnade centrifugalbromsen och skulle sätta alla de sex pinnarna i mellanläget att en av pinnarna inte fjädrade tillbaka till mellanläget när man trycker den utåt från rullen som de andra gör. Verkar ju också skumt tycker jag...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Problem med ambassadeur rulle (revo toro nacl 51)
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av laangharii Visa inläggUpptäckte även nu när jag öppnade centrifugalbromsen och skulle sätta alla de sex pinnarna i mellanläget att en av pinnarna inte fjädrade tillbaka till mellanläget när man trycker den utåt från rullen som de andra gör. Verkar ju också skumt tycker jag...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av laangharii Visa inläggHar aktiverat 5/6 pinnar nu på C-bromsen och ifall jag håller fram spöt och släpper betet så fortsätter spolen snurra hur många varv som helst ändå... Finns som ingen stopp verkar det som.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av laangharii Visa inläggVerkar vara 5 med fjädrar på min iaf, så kanske ska vara att 1 är utan. Men c-bromsen gör väl så att inte spolen snurrar hur fort som helst när man kastar ut betet?
Kommentera
-
Det spelar ingen roll hur många vikter du har aktiverade, ditt bete kommer falla rakt ner i marken ändå.
Vikterna bromsar spolen vid utkast, de trycks utåt av centrifugalkraften så de påverkar inte ditt test det minsta.
Har du problem med rullen gå då tillbaka till affären där du köpte den och be någon där visa dig hur den fungerar, eller inte fungerar!
Mvh. HenkeW
Kommentera
-
Har som sagt alla piggar på C-bromsen aktiverade nu och om jag håller ut spöt och släpper betet så far säkert spolen 20 varv extra och det blir ett kråkbo. Verkar ju lite skumt..
Den mekaniska bromsen och att försöka få stopp på spolen hemma kan du skita i, så länge spolen inte glappar i sidled när du puttar på den fungerar allt hur bra som helst vid praktiskt fiske.
Att stoppa spolen precis innan betet slår i marken/vattnet fixar man genom att trycka till med tummen på spolen.
Försök kolla lite på Youtube där bör finnas någon video som förklarar för dig.
Om du inte blir klok på rullen så gör som sagts tidigare och gå in i en butik och låt dom visa dig.
Glöm bort det där med att spolen ska stanna 25 cm under spöet, den instruktionen är nog sedan 50 talet och gäller inte längre.
Kommentera
-
Beroende på hur van man är med att kasta med multi-rulle så sätter man bromsen olika. Att draget ska åka ner 25-50 cm när man skakar på spöt är nog bra om man inte är van kastare, det minskar chansen för skatbo, men minskar också kastlängden.
Efter att ha avverkar årets första fiskepass så minskar jag på mekaniska bromsen, centrifugalbrommsen har jag plockat bort vikterna i, och kör enbart på tumbroms, det kräver timing. Men jag lärde mig kasta med en gammal Rekord 1800 på 70-talet, så jag har lång träning på detta! Lycka till med din rulle!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Skrapande ljud från rulle?av HampeeeEfter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln...1 Foto
-
Kanal: Rullar
2025-06-28, 22:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
31 925 visningar
18 gillar