Problem med ambassadeur rulle (revo toro nacl 51) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ambassadeur rulle (revo toro nacl 51)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med ambassadeur rulle (revo toro nacl 51)

Tjabba, köpte en ny rulle här om dan. Spann på nya linan på den sen läste jag instruktionen om Mekaniska bromsen. Bifogar en bild från instruktionsboken.

Är då grejen att man alltid ska hålla svagt tryck på linan med tummen? För att ifall man inte gör det så faller draget direkt i backen utan att bromsas.

Är då grejen att man alltid ska hålla svagt tryck på linan med tummen? För att ifall man inte gör det så faller draget direkt i backen utan att bromsas
    Du ska hålla tummen på spolen när du kastar, istället för att hålla linan med pekfingret och sen släppa som du gör på haspelrullar ska du hålla tummen på spolen och sen släppa.

Kommentera

Ja men du släpper alltså tummen från spolen när du väl kastat iväg draget och låter den löpa fritt? Sen stoppar du med tummen på spolen igen när draget tar i vattnet?

Kommentera

Men jag förstår inte riktigt hur man ska ställa in mekaniska bromsen, om du läser instruktionen. Menar dom att man ska ställa in vredet precis som det står, sen under tiden man håller tummen svagt på spolen och ruckar till i spöt att det ska släppa ut ca 25 cm lina? Eller ska man inte hålla tummen där över huvud taget?

Kommentera

Eller ska man inte hålla tummen där över huvud taget?
          Du måste ju hålla tummen där för att inte betet ska åka rakt ner i backen.

Håll tummen på spolen, skruva åt mek-bromsen lite och släpp tummen, dimper betet rakt ner är det bara att veva in, skruva åt lite mer och sedan testa igen osv. tills du fått rätt inställning.
          (frikopplad spole när du släpper tummen)

Det där med att betet bara ska åka ner en liten bit när du vickar på spöet är överdrivet, om betet långsamt åker ner i backen när du släpper tummen räcker det mer en väl, mer behöver du inte bromsa.

Bättre du kör med väldigt lite Mek-broms och aktiverar samtliga C-vikter istället.

Mek-bromsen sätter bara spolen i kläm, sliter på prylarna, gör kasten ryckiga och invevningen tung-jobbad.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-07-05, 20:30.

Kommentera

Då måste rullen vara trasig från fabrik i såna fall. För hastigheten betet faller blir ingen skillnad vare sig jag har mek-bromsen på min eller på max. Den faller oavsett lika fort till backen och spolen snurrar förbi och det blir trassel.

För att aktivera C-vikterna ska man trycka dem utåt eller inåt mot rullen?

Kommentera

För att aktivera C-vikterna ska man trycka dem utåt eller inåt mot rullen?
              Dom ska glappa..

Det är den lilla svarta plasthatten som sitter vid veven du ska skruva in inte det stora stjärnhjulet, det är slirbromsen.

Jag läste i din manual att du skulle nollställa den magnetiska bromsen före du skruvar in mek-bromsen, den kommentaren kan du skita i eftersom din rulle inte har någon magnetisk broms

Kommentera

Jo det är jag med på! Slirbromsen ligger på en 3-4 kg just nu skulle jag säga. I instruktionen så är det ju bild på vilket vred som är mek-bromsen så jag har vridit på rätt! Men som jag sa tidigare spelar ingen roll vad jag har den på den bromsar inte upp linan någonting! Men ska testa aktivera alla C-vikterna och försöka köra helt utan mek-broms om nu det är möjligt!

Kommentera

Men som jag sa tidigare spelar ingen roll vad jag har den på den bromsar inte upp linan någonting!
                  Om det är en ny rulle ska Mek-bromsen självklart fungera, om inte så gå tillbaka med den.

Kommentera

Hämtade den för ett par timmar sen så man kan ju tycka det. Men det jag tycker är så märkligt är att den verkar ju inte göra det... Har visserligen lossat på plasthatten och skruvat tillbaka den men det kan ju inte ska påverka någonting. Ska snacka med företaget jag köpte den av så kanske man kan skicka tillbaka den eller liknande.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                    22 svar
                    11 648 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Äldre Id  
                    Startad av joens, 2018-03-18, 19:55