Amb. 5601 JB bromslameller + c-broms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb. 5601 JB bromslameller + c-broms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb. 5601 JB bromslameller + c-broms

Hej,

för två-tre år sedan köpte jag en begagnad 5601 JB. Då jag inte fiskat så mycket med rullen har det inte för än nu varit aktuellt med en service. Sagt och gjort läste jag igenom alla hundratals (nåväl, det känns som det iallafall..) guider här på fiskesnack innan jag plockade isär den, gjorde rent, fettade och smörjde och satte ihop den.

Så, till min fråga. Två saker slog mig när jag plockade isär rullen.
    1; borde det inte vara en 6-stifts c-broms på 5601 JB? I min rulle sitter en 2-stifts.
    2; De bromslameller (till slirbromsen) som fanns i rullen var av teflon, borde det inte sitta någon carbon/kolfiber-liknande lamell? Just slirbromsen är något som jag faktiskt varit ganska missnöjd med på rullen då jag tyckte att den både varit ojämn och klen...

Min tanke är att killen jag köpte den av eventuellt plockat dessa till en av hans andra rullar och matat JB'n med det som satt i den gamla rullen.

I övrigt såg allt rätt ut, är absolut ingen expert då det är första gången jag har plockat isär en rulle.. menmen.

Hoppas någon rullexpert kan hjälpa mig!

Tack! :-)

Du har helt enkelt den första gen. JB...Det var dessa grejer i den.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Du har helt enkelt den första gen. JB...Det var dessa grejer i den.
      Dåså, det var enkelt avklarat. Vet du om man kan få tag på nya saker någonstans? Sportfiskeboden säljer bara deras UT-lameller.. Kan Abu fixa?.. Mailar dem och hör! Tack!

Kommentera

Självklart har ABU prylarna du behöver
        Jag brukar ringa och beställa...

Kommentera

Lundgrens har lameller annars och då slipper du postförskotts avgiften som Abu tar. Själv köpte jag lite grejer från BlakDogTackle det kan jag rekommendera.

Kommentera

Hur stor skillnad skulle ni säga att en 6-stifts c-broms gör jämfört med en 2-stifts? Jag har alldeles för lite erfarenhet för att vet hur mycket och egentligen hur skillnaden ter sig... Måste försöka lära sig hela tiden, satan vad kul det var att plocka isär hela rullen, skön känsla att veta att man klarar att serva själv! :-)

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            Lundgrens har lameller annars och då slipper du postförskotts avgiften som Abu tar. Själv köpte jag lite grejer från BlakDogTackle det kan jag rekommendera.
            Tack! :-)

Kommentera

Jag fiskar med en UT trimmad ny (6-stifts) JB polarn fiskar med en gammal 2 stifts JB med ny broms tycker båda kastar riktigt bra. Kan tillägga att jag brukar ställa in c-bromsen sedan ändrar jag den inte oavsett applikation. Vi kastar lika lång och jämnt ungefär då vi slänger tunga gäddgummin, så jag ser inget skäl att uppgradera om inte bara för sakens skull=)

Kommentera

Om du handlar från ABU i Svängsta, se till att köpa på dig lite grejer på en gång. Köpte själv ett fjäderpaket och en original mässingsbussning för en tia vardera. Kostade någon tia över hundralappen med frakt o postförskott...

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                  Jag fiskar med en UT trimmad ny (6-stifts) JB polarn fiskar med en gammal 2 stifts JB med ny broms tycker båda kastar riktigt bra. Kan tillägga att jag brukar ställa in c-bromsen sedan ändrar jag den inte oavsett applikation. Vi kastar lika lång och jämnt ungefär då vi slänger tunga gäddgummin, så jag ser inget skäl att uppgradera om inte bara för sakens skull=)
                  Okej, tack! Någon erfarenhet kring om bromslamellerna får någon större effekt på slirbromsen då?

Kommentera

Om du skall använda ABUs bromslameller och brickor,passa på att plana brickorna också.

Click image for larger version

Name:	FB_20140404_21_09_18_Saved_Picture.jpg
Views:	2
Size:	45,1 KB
ID:	1775363

Detta tillsammans med lätt infettade lameller ger en jämn och fin broms

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 927 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S