Jag har provat ett par storlekar av okumas safina noir, mycket prisvärda rulla! Har hållt bra än sälänge efter drygt 1 års regelbunden användning! Ligger väl på runt 300 spänn i vissa webshoppar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Val av haspelrulle ~500kr
Collapse
X
-
Tackar för all info lausvik. Ska in och känna på en Sienna imorgon, men antagligen kommer det bli en Daiwa Exceler S 2500 som köps denna vecka.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggSka man sammanfatta de i trådstarten angivna alternativern så är väl såväl Siennan som Crossfiren hyfsat rejäla budgetrullar. Rullar som duger bra att fiska med och som inte ramlar i bitar vare sig den första eller andra säsongen (och säkert håller längre än så med ett minimum av omvårdnad).
Trion är en mer ambitiös rulle, aggressivt prissatt, som dessvärre dras med ett något tveksamt renommé vad gäller kvalitén.
Exceler S är en rulle i mellanprissegmentet. Det är ett besvärligt segment eftersom de prismedvetna väljer budgetrullarna medan prylb*garna går direkt på premiumrullarna (om de kan finansiera det). Den spelar alltså i åtminstone en division över budgetrullarna och även till det angivna ordinarie priset (runt 1500 spänn) är det en prisvärd rulle. Ingen Stella men definitivt ett seriöst fiskeredskap. Med tre siffror på prislappen är den väldigt mycket "bang for the buck". Daiwa är underskattat/illa marknadsfört här i landet. Det är bara att tacka och ta emot.
Har dock ett par funderingar kvar.
Abu Garcia Orra S som finns nedsatt lite här och var. Idag äger jag storebrorsan Revo Neos som jag gillar. Hur står sig orran i förhållande till den. Kommer man bara känna sig missnöjd när man får den i handen?
Har även fått erbjudande att köpa en Penn Sargus 2000 för ett bra pris. Hur kan man tänka sig att den står gentemot Exceler S och Orran? Är storlek 2000 för litet för spöt och medellätt gädd/gösfiske?
><(((*>
Hur Orran är jämförd med Neosen kan jag inte uttala mig om. Penn Sargus är en fin rulle men dessvärre har man snålat och gjutit huvuddrevet i någon billig aluminiumlegering vilket gör att man nog får sätta ett frågetecken för livslängden. I valet mellan den och Excelern skulle jag ta den senare (äger båda, låt vara Sargus i en större modell).
Kommentera
-
Då är det väl bara att önska dig och de du lånar ut den till ett riktigt skitfiske med den nya rullen. Återkoppla gärna med ett omdöme när du använt den ett tag.Ursprungligen postat av El Crapone Visa inläggDet blev Daiwan.
Kommentera
-
Vad var det som gav upp?Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inläggMin Neos beggade samman på en halv säsong, sammanlagt kanske 10 pass efter öring
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
31 938 visningar